Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Ja man måste nog ha något annat än ekonomisk vinning som incitament för att lägga ner detta jobb på en bil som körklar går att köpa för 10-15 000 på Blocket.
Men såklart, man vet vad man har...
Användarvisningsbild
av lennarte
Lövet skrev: mån 12 maj 2025, 20:27 Jag imponeras också över mängden jobb som läggs ner på en Scenic som rimligen inte kan vara värd många tusenlappar vid det här laget. Men det är ju en kulturgärning att hålla sådana här bilar rullande. Om några år är den kult!
Bilen var gratis, fick den efter sin sambos mormor när hon slutade köra. Dom pengar jag lägger ner på denna bil i delar får man inte mycket bil för. Och, den är faktiskt helt rostfri i karossen. Plus att han älskar bilen. Bilens värde är inte relevant i detta sammanhang. Och kostnaden för denna reparation är inte större än ett kamremsbyte på en nyare Volvo. Vad gör man inte för barnbarnen 😁😁
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Cotag skrev:Ja man måste nog ha något annat än ekonomisk vinning som incitament för att lägga ner detta jobb på en bil som körklar går att köpa för 10-15 000 på Blocket.
Men såklart, man vet vad man har...
Precis.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt tillbaka lyftare, vippor och kamaxlar. Satte (ventil?) kåpan på på plats. Där är ett "viloläge" när kamaxlarna ligger nästan rätt. Så jag skruvade i några skruvar för att för att se hur det funkar med mitt kaminställnings verktyg. Det blev lnte bra avgasventilerna tar i kolven innan verktyget är på plats. Lite panik innan jag kom på att jag läst någonstans att man ska "lufta ventillyftarna". Så efter fikan nu ska ut och plocka bort alla lyftarna och se om jag kan korta in dom. Man ser att dom är ute 3 - 4 mm mer än dom har varit innan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu går det vidare igen. Skruvat av kåpan igen, plockat ur alla lyftarna igen en och en och klämt ihop dom med en 400 mm Knipex Polygrip. Det gick trögt som bare den ända tills jag råkade vända en uppochner. Sedan gick det som en dans, och man kan trycka ihop dom mellan tummen pekfingret. Sedan kunde jag vrida motorn tills 2-an eller 3-ans kolv tog emot, men det är normalt när kamaxlarna står stilla. Det är väldigt "tajt" mellan kolvar och ventiler på denna motor. Nu blir det paus i några dagar, väntar på ett remhjulsverktyg från Kina, bör komma i nästa vecka (kanske). Fick plocka bort kamaxeldreven för att få bort packboxarna där.
Har haft vilopaus några dagar, väntat på kamhjulshållare från (Kina AliExpress). Hämtade ut den på posten igår men det har inte blivit jobbat så mycket nu i helgen (konfirmation och födelsedagskalas för yngsta barnbarnet). Men i morron ska p-boxarna och kamaxeldreven monteras. Därefter ska ny kamrem med nya styr och spänn rullar monteras. Ny multirem ska också på. Får se hur det går, där är fruktansvärt trångt......

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Ver[…]

Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil […]

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, d[…]

Tja, först och främst grått, silve[…]