Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1609498
Köpte för nåra månader sedan en mutterknackare på jula, blev en billig meec med batteridrift, tänkte mest ha den till hjulbultarna så det blev den på länken nedan med 350 nm kraft , tänkte att det räcker och blir över i kraft, så så fort jag fick den så testade jag den på hjulbultarna men det gick inte att få bort dom, körde väldigt länge men det var stopp, tog då i för hand med vanlig hylsa och skaft, lossnade väldigt lätt så den reklamerades i tron om att den var trasig, fick sen se en billig skil där man också fick med laddare och ett batteri på köpet enl andra länken nedan med lossningskraft på 500 nm, fick den och testade den men det gick inte med den heller, körde lång tid men det var omöjligt att få loss den, tog då till handkraft och lossade väldigt lätt så då är ju frågan vad som är fel, har torx bultar på och funderar på om det kan vara problemet, anläggningsytan kanske blir för liten, kan inte direkt på rak arm komma på nåt som påverkar det hela annars, maskinen är ju flång ny, krafthylsan är ny sen är det en omvandlare från torx till sexkant som också är ny så var är problemet ??? eller har jag bara otur igen tro. Ser fram emot hjälpande svar innan jag reklamerar skilén också. För info så är alla hjulbultar ditsatta med handkraft och ej överdrivet dragna på nåt sätt.

mvh tlars

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-015385/

https://www.bauhaus.se/mutterdragare-sk ... v_products
#1609516
Jag tror inte problemet ligger i typen av skruvskalle. Så länge inte hylsan slirar så förloras inget nämnvärt moment. Jag tror att förklaringen är enklare än så: De sitter för hårt och 350nm kan låta mycket i en maskin men det är det inte.

Som kuriosa har jag en tryckluftsdragare som är klassad som 1350nm. Jag får ändå dra fram förlängare och vanligt kraftskaft ibland. Man är alltså starkare i armarna än så.
#1609519
tlars skrev:Den första var 350nm den nya skil är ju 500nm
Jag tror tyvärr fortfarande att du har lite för höga tankar om maskinerna. Enklast är väl att dra fast med en klassisk hjulbult och se om det blir nån skillnad? Jag har en sån här och den får jobba några sekunder om jag drar med 140nm: https://www.amazon.se/AEG-mutterdragare ... HTI0&gQT=1 Dvs, även maskin med 785nm får jobba för att dra loss även om man bara dragit med 140nm. Varför det är så vet jag inte men jag kan konstatera att det är så.
#1609524
Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmutter på bilen med 110nm och en med 140nm, ingen går att få av oavsett hur länge jag kör, gjorde sen ett test där jag satte en bult i skruvstädet och drog fast en mutter på den med 110nm, en 140nm och en 200nm så ingen torx utan vanlig 6 kant och jag körde tom med förlängning mellan maskin och hylsa, fick av alla, den sista 200nm va lite segare men det gick så i min mening lutar det åt att det blir nån form av förlust i slaget med torx, nån annan kanske har nån bättre förklaring så skriv gärna vilken isf tack.
#1609526
tlars skrev:Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmutter på bilen med 110nm och en med 140nm, ingen går att få av oavsett hur länge jag kör, gjorde sen ett test där jag satte en bult i skruvstädet och drog fast en mutter på den med 110nm, en 140nm och en 200nm så ingen torx utan vanlig 6 kant och jag körde tom med förlängning mellan maskin och hylsa, fick av alla, den sista 200nm va lite segare men det gick så i min mening lutar det åt att det blir nån form av förlust i slaget med torx, nån annan kanske har nån bättre förklaring så skriv gärna vilken isf tack.
Intressant test. Det går ju inte avgöra på så många sätt annat än att dra en vanlig hjulbult och en torxbult lika hårt och sen testa. Vore spännande.

Har du lättmetallfälgar med väldigt små hål eller varför torx-bultar?
#1609535
Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det varit för Ah styrka på dom? (Meecen tyckte jag det stod nått om 4Ah?).
Just batterierna till såna här maskiner är en stor akkilleshäl till vad dom klarar och inte. Sen påverkar det lite i vad det är för fattning på det man ska dra/dra loss.
Sen beror det väl även kanske lite på vad maskinerna i verkligheten lämnar för vrid, en urklassiker från bilstereo världen är det här med watt - ju högre siffra som står desto "k*tare" blir köparen s.a.s även om det mesta är glädje watt Sen mäts i det fallet watt och watt på olika sätt, tänker lite om det är nått liknande med NM på drag kraft (?).

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, drar klockrent både åt och lossa. Den är specad till 300-400nm nånting (minns inte siffra nu men där i mellan iaf).

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]