Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
wallentin skrev: sön 11 maj 2025, 15:23 Ser nästan ut som att automatxhoken har kärvat. Och att den styrs av kylvattnet?
Finns olika alternativ hur det funkar. Men troligtvis är det elektroniskt, det har det varit sedan 80-talet. Vattenuppvärmt var på förgasar tiden = ännu tidigare.....
Du har rätt den är inte till choken. Den har med tomgången att göra lyckades googla fram det igår. Så typiskt trodde ja hade hittat felet. Tändstiften Svarta av sot och nöta länge på starten varm motor. Några tips? Känns som att det är 1 steg fram och 2 tillbaka.
Lite inne på lambdasonden ändå. Ska multimetern stå på millivolt om man ska mäta upp lambdasonden? Min multimeter är fladdrar som sjutton så fort ja sätter den på volt utan mäta något så får nog bli en ny.
Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall motor och tändning på. Sedan stiger V sakta till c:a 0,8 - 0,9V. När sonden blivit varm ska den växla mellan 0,1 - 0,9V, vanligast mellan c:a 0,30 - 0,70V, om den funkar. Min erfarenhet av olika mätinstrument är att till just detta fungerar billiga mätare bättre än dyra. Jag har en sådan här, funkar bra ställt den på 20V DC då blir det en ganska lugn visning. Vid normal körning visar den c:a 0,30 - 0,70 V. Jag har den "fast" i bilen
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... qMQAvD_BwE

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]