- fre 18 apr 2025, 22:36
#1607356
Hej! Jag har råkat ut för, vad jag nu har förstått är, klassikern på de här. Spridare som checkat ut och limp mode med display visar att motor / abs behöver service. Det läcker även lite diesel vid returen (ser ut att vara vid spridare 4, på förarsidan)
. Jag vet ju såklart inte säkert att det bara är en eller att det inte är mer fel. Men jag har en Super J2534 och tillgång till Vida/VDASH men jag håller i allra högsta grad fortfarande på att lära mig.
Felkoderna jag fått upp EFTER att ha rensat felkoder och startat är:
ECM-P126400: Cylinder 4 High To Low Side Short.
ECM-P037D00: Glow Plug Sense Circuit
BCM-U040100: Invalid Data Received from ECM/PCM A
Innan rensning fanns det hintar om att 2 spridare till kan vara på väg (max kompensation) så det är väl högst sannolikt att resterande 3 kommer behöva bytas ut.
OM jag har förstått det rätt så är det inte rocket science att byta spridare, förutsatt att de inte ärgat fast?
Att koda in spridare borde jag kunna göra som klåpare. Men det verkar som att själva kalibreringen av spridarna KRÄVER att mjukvara ligger på ECUn sen gammalt? Vad jag kan se gör den inte det. Jag antar att det inte är många verkstäder som är villiga att lägga på den för en billig peng.
Men om jag, teoretiskt, låter en verkstad byta den felande spridaren och köra kalibrering och allt är jag då garanterad att mjukvaran ligger kvar på ECUn eller är det enbart med deras goda vilja?
Jag har inte haft bilen speciellt länge och har redan fått lägga på tok för mycket pengar på den. Det kostar lite över 10k att byta en spridare och runt 30k för att byta alla 4 på verkstad, det senare kommer inte hända utan det jag klurar på om det finns några realistiska lågbudget-lösningar på det här eller om det är bäst att bara kränga den vidare till någon gör-det-självare med tiden och orken och gå vidare i livet
. Jag vet ju såklart inte säkert att det bara är en eller att det inte är mer fel. Men jag har en Super J2534 och tillgång till Vida/VDASH men jag håller i allra högsta grad fortfarande på att lära mig.
Felkoderna jag fått upp EFTER att ha rensat felkoder och startat är:
ECM-P126400: Cylinder 4 High To Low Side Short.
ECM-P037D00: Glow Plug Sense Circuit
BCM-U040100: Invalid Data Received from ECM/PCM A
Innan rensning fanns det hintar om att 2 spridare till kan vara på väg (max kompensation) så det är väl högst sannolikt att resterande 3 kommer behöva bytas ut.
OM jag har förstått det rätt så är det inte rocket science att byta spridare, förutsatt att de inte ärgat fast?
Att koda in spridare borde jag kunna göra som klåpare. Men det verkar som att själva kalibreringen av spridarna KRÄVER att mjukvara ligger på ECUn sen gammalt? Vad jag kan se gör den inte det. Jag antar att det inte är många verkstäder som är villiga att lägga på den för en billig peng.
Men om jag, teoretiskt, låter en verkstad byta den felande spridaren och köra kalibrering och allt är jag då garanterad att mjukvaran ligger kvar på ECUn eller är det enbart med deras goda vilja?
Jag har inte haft bilen speciellt länge och har redan fått lägga på tok för mycket pengar på den. Det kostar lite över 10k att byta en spridare och runt 30k för att byta alla 4 på verkstad, det senare kommer inte hända utan det jag klurar på om det finns några realistiska lågbudget-lösningar på det här eller om det är bäst att bara kränga den vidare till någon gör-det-självare med tiden och orken och gå vidare i livet
