NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har råkat ut för, vad jag nu har förstått är, klassikern på de här. Spridare som checkat ut och limp mode med display visar att motor / abs behöver service. Det läcker även lite diesel vid returen (ser ut att vara vid spridare 4, på förarsidan)

. Jag vet ju såklart inte säkert att det bara är en eller att det inte är mer fel. Men jag har en Super J2534 och tillgång till Vida/VDASH men jag håller i allra högsta grad fortfarande på att lära mig.

Felkoderna jag fått upp EFTER att ha rensat felkoder och startat är:
ECM-P126400: Cylinder 4 High To Low Side Short.
ECM-P037D00: Glow Plug Sense Circuit
BCM-U040100: Invalid Data Received from ECM/PCM A

Innan rensning fanns det hintar om att 2 spridare till kan vara på väg (max kompensation) så det är väl högst sannolikt att resterande 3 kommer behöva bytas ut.

OM jag har förstått det rätt så är det inte rocket science att byta spridare, förutsatt att de inte ärgat fast?

Att koda in spridare borde jag kunna göra som klåpare. Men det verkar som att själva kalibreringen av spridarna KRÄVER att mjukvara ligger på ECUn sen gammalt? Vad jag kan se gör den inte det. Jag antar att det inte är många verkstäder som är villiga att lägga på den för en billig peng.

Men om jag, teoretiskt, låter en verkstad byta den felande spridaren och köra kalibrering och allt är jag då garanterad att mjukvaran ligger kvar på ECUn eller är det enbart med deras goda vilja?

Jag har inte haft bilen speciellt länge och har redan fått lägga på tok för mycket pengar på den. Det kostar lite över 10k att byta en spridare och runt 30k för att byta alla 4 på verkstad, det senare kommer inte hända utan det jag klurar på om det finns några realistiska lågbudget-lösningar på det här eller om det är bäst att bara kränga den vidare till någon gör-det-självare med tiden och orken och gå vidare i livet :-)
Tack! Jag väntar på svar från fler verkstäder och hoppas att få kontakt med någon skön.

Det har precis skett en uppdatering. Efter många om och men har jag testat en annav version av VIDA som då helt plötsligt kan prata med min ECM korrekt. Jag tror jag faktiskt validerat att jag har mjukvaran för adaption installerad på bilen!

Det som är märkligt är att den påstår att det nyligen har gjorts, bilen har gått 256535.

Men det här känns ju spontant som det borde kunna öka mina chanser att byta ut en eller flera spridare och sen ta eget ansvar för att göra en korrekt adaption.

Hoppas!
Bilagor
adaptation2.png
adaptation2.png (85.77 KiB) Visad 1961 gånger
adaptation1.png
adaptation1.png (90.77 KiB) Visad 1961 gånger
P037D00 blir man ju lite fundersam över också eftersom den bevisligen är färsk men jag har inte hittat lika mycket glasklart om den. Är det glödpluggen, kablaget, styrenhet eller whatnot eller kan det vara bara en sekundär grej när spridaren är kass? Är det något man bör adressera samtidigt eller testa att byta spridare 4 så billigt som möjligt och se om hängslena håller?
Vilken version av VIDA är det du använder här där du kan se det här med adaption? jag har själv fått byta en spidrare och de kostar över 10k.. klarade du byta själv och koda in den?

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]