Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KH
Tackar för alla snabba svar, skall genast ta och byta handbromsbackar, återkommer med info om hur det gick.

/Kristofer
Användarvisningsbild
av Karlssson
:D Hej! ny här och tänkte flika in med ett svar jag också. Min far råkade ut för samma bekymmer även han. Var ute och drog husvagn när det slog tvärnit, som tur var gick det inte fortare än 70km/h just då. Men mycket gick sönder och det kostade ca 15000:- att laga. Volvo tog på sig hälften efter mycket tjat och härj. Hmm v70 -03 ska det behöva va så?!
Användarvisningsbild
av Ringhede
Nej givetvis ska det inte vara så.

Men lösningen som Volvo valt kostar troligen mindre än en riktig lösning.

Att Volvo sedan inte kan komma med en hållbar lösning är skit.
Alltså alla kan göra fel men att sedan låta felet vara kvar och inte ens nya backar är bättre, är kass.

Sammm som att bromsskivorna bak rostar sönder och sedan skylla på att man får bromsa lite mer, vaaa? Bromsar vid varje rödljus mm.

Givetvis kunde man valt en bättre legering på skivorna så att de tål den miljö de ska jobba i.

Har i helgen bytt skivor och belägg runt om på vår S60. (-02 11000 mil)
Lycklig över att Volvo gort en konstruktion som gör att man själv klarar jobbet.
Köpte orginaldelar, säkert galet men har ändå en tro på att det ska vara bättre.

mvh Roland
av *pettson*
Ringhede skrev:Nej givetvis ska det inte vara så.

Men lösningen som Volvo valt kostar troligen mindre än en riktig lösning.

Att Volvo sedan inte kan komma med en hållbar lösning är skit.
Alltså alla kan göra fel men att sedan låta felet vara kvar och inte ens nya backar är bättre, är kass.

Sammm som att bromsskivorna bak rostar sönder och sedan skylla på att man får bromsa lite mer, vaaa? Bromsar vid varje rödljus mm.

Givetvis kunde man valt en bättre legering på skivorna så att de tål den miljö de ska jobba i.

Har i helgen bytt skivor och belägg runt om på vår S60. (-02 11000 mil)
Lycklig över att Volvo gort en konstruktion som gör att man själv klarar jobbet.
Köpte orginaldelar, säkert galet men har ändå en tro på att det ska vara bättre.

mvh Roland
Det som stör mest är...
1: bromsbackarna släpper i limningen.. men har endast sett det på originalbackar än sålänge. Problemet med limsläpp har varit sen 850ns intåg.. och fortfarande endast original..
2: bromskivorna är inte ett dugg bättre original mot rost tyvärr..
av Kena
Känslan av att äga en Volvo omfattar många delar. Vissa är uppenbara. Andra inte. Du skulle antagligen inte vilja att bilverkstaden bytte originaldelarna, som gör att din Volvo är en Volvo, mot andra delar som inte till 100 % garanterar en optimal säkerhets- och kvalitetsnivå.

Klippt från Volvos hemsida...
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tydligen många som råkat ut för detta!
En bekant till mig råkade nyligen ut för samma sak, då i drygt 50km/h. Rev även där sönder en hel del. -> Dyr reparation.

Är det fler som råkat ut för det här?
Vad är era åsikter, har ni fått någon ersättning från Volvo?

Har man servat bilen regelbundet hos Volvo och använt deras rekommenderade delar så ska väl en sådan här sak inte inträffa!?
Jag har inte hört någon ägare till ett annat bilmärke råkat ut för något liknande.
Visst är Volvo ganska överrepresenterad i vårt land, men ändå!!!
Användarvisningsbild
av Ragnus
Japp, jag råkade ut för det på min förra V70, dock hade spindeln klarat sig.
Samma tur har inte mina bekanta med V70 haft. Inte mindre än 4 fall, (mer eller mindre alla som har V70), har det hänt på och det har varit dyra reperationer, Volvo har tagit en del men bara för de som stod på sig riktigt ordentligt.
Har svårt för att fatta varför Volvo inte kan få fram ett riktigt belägg då det måste vara ganska kostsamt för Volvo, reperationen går ju lätt på minst 6-7000 och så kanske de står för hälften...... mycket märkligt.
av III
Klen tröst, vad det gäller rostiga braomsskivor är det ett bekymmer på alla bilar med skivor bak, oavsett biltillverkare. Lösning, en rejält hård inbromsning då och då, runt 30% av bromskarften hamnar bak, bromsar som är gjorda för långt över tvåhundra får aldrig jobba tillräckligt vid normal körning ( har aldrig bytt 16000mil). Parkeringsbromsbelägg är ett problem, men att byta då och då löser det, inget bra men dock en bättre lösning än dom som har p-brom och färdbroms i samma ok, det felar oftare och till högre kostnad så av lösningar är detta den mindre dåliga.
av Infide
Hur svårt kan det vara att koppla en bromscylinder från handbromsreglaget och sedan tatta på de redan befintliga bakbromsbeläggen istället för att krånga till det med ännu än broms? hajjar inte.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Varför kan inte Volvo gå ut och informera om detta?
Man blir bara förbannad på att de inte gör det.

Alltså liknande:

Vi rekomenderar att handbromsbackar byts var xx år eller minst vart xxx tusende mil.

Då blir ju kostnaden mycket begränsad och samtidigt kan man passa på att rengöra så beläggen till skivorna bak rör sig bra och slipper problem med bakbromsar.

mvh Roland,
Lycklig familj med ägare av en V70N -00 och en S60 -02 som har friska bromsar

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]