Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ska1man
Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk. Bilen har en större garret t04 turbo men laddar bara 0.5 för tillfället då jag måste köpa bränsle och tändchipp samt spridare. Bilen kan kärva lite på tomgången i bland men brukar hitta tillbaka om man leker lite med gasen.

Hur som helst så har jag noterat att motorn trycker lite olja ur oljelocket. Det ser inte ut att vara något större fel på tätningen i locket, utan problemet verkar snarare ligga i vevhusventilationen. Jag skruva då loss oljefälla och kontrollerade alla tillhörande slangar, men allting såg helt ok ut. Det fick mig då att tro att jag har dåliga kolvringar eller cylindrar, men ett komptest visade helt okej värden och bilen startar alltid fint och fort. Jag fick värdena 10, 11, 10 och 11 bar. Bilen har förövrigt 36 000 mil ungefär. Så vevhusandet är lite av ett mysterium för mig just nu, original vevhusventilation ser ren ut (har dock inte kollat slangen som går till tråget) och original ska kunna funka för bra mycket mer än 0.5 i ladd och typ 180 häst.

Någon som har en aning om vart problemet kan ligga eller tips om vad jag bör kolla? Är tacksam för alla svar. MVH :)

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]