Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikSvensson
#1609058
Hej,

Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edition om några veckor. Det jag är lite frågande över är inkörning av motorn. Jag kommer kunna göra i stort sett all min körning på el, men ibland kommer man ju vilja slänga i powerläget och känna på accelerationen :-)

Vågar man göra det på en helt ny motor? I min värld vill man köra in den typ 100 mil, så att kolvringar och cylinderloppen slits in och blir "kompisar". Det kommer ju ta mig ett halvår (minst) att logga 100mil på bensinmotorn i min vardagliga körning....

Är det läge att köra på powerläget första tiden (men köra lungt) för att köra in bensinmotorn?

Jag har kört in många sporthojar genom åren och där vill man ju köra med både acceleration och decelleration (motorbroms) för att få bästa möjliga prestanda på motorn. Det är ju inte så lätt på denna Hybrid....

Nojjar på om detta, då det inte är varje dag man spenderar dryga halvmiljonen på en bil...

Hur har ni andra gjort med dessa hybrider?
Användarvisningsbild
av epostaren
#1609078
Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande: Volvo ger inte längre några direkta inkörningsinstruktioner till någon av sina modeller, men rekommenderar att man inte drar tyngre släp under de första 100 milen Har själv beställt en likadan bil som TS och är lugn med att köra som vanligt när bilen är ny.
av ErikSvensson
#1609088
Ja, men när vågar man ge på max och testa accelerationen tro :-D Det längtar man ju lite till att testa. Barnsligt, javisst, men har ju barnasinnet kvar trots att man närmar sig 50 8-)

Jag mek-konstruktör är liiiite tveksam till att dagens motorer inte behöver köras in... Jag gör nog iaf så att jag använder bensinaren en hel del i början bara för att få den hyffsat inkörd iaf.
av UnleashFusion
#1609093
ErikSvensson skrev: lör 10 maj 2025, 18:12 Ja, men när vågar man ge på max och testa accelerationen tro :-D Det längtar man ju lite till att testa. Barnsligt, javisst, men har ju barnasinnet kvar trots att man närmar sig 50 8-)

Jag mek-konstruktör är liiiite tveksam till att dagens motorer inte behöver köras in... Jag gör nog iaf så att jag använder bensinaren en hel del i början bara för att få den hyffsat inkörd iaf.
Det blir inga problem, tänk på hertz(exempel), där brukar dom få in nya Volvo med Recharge, få i mil och när dom lånar ut till kunder tror jag inte dom tänker på inkörning direkt och där står bilarna ut/in av flera kunder och att man inte provat 0-100 på lånebilar kan jag inte tänka mig..vare sig märke.
av Hanks
#1609320
Hur funkar det med nyare hybrider? Startar motorn helt kall och varvar till 6000 rpm om du ger fullgas? i så fall är det nog en större anledning för oro.
#1609374
För att förhindra övervarvning av motorn är växellådans styrprogram försett med ett nedväxlingsskydd.

Växellådan tillåter inte nedväxlingar/kickdown som leder till så högt motorvarv att motorn kan skadas. Om föraren ändå försöker göra en sådan nedväxling vid högt motorvarv händer ingenting – den ursprungliga växeln förblir ilagd.

Vid kickdown kan bilen växla ner ett eller flera steg åt gången beroende på motorns varvtal. Bilen växlar upp när motorn når sitt maxvarvtal i syfte att förhindra motorskador
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1609376
En Volvo laddhybrid är konstruerad för att smidigt växla mellan el- och förbränningsläge, även under körning. När bensinmotorn startar från eldrift sker det med hjälp av avancerad styrning och mjukvara som skyddar motorn. Här är några punkter som visar att motorn inte tar skada:

1. Förvärmning sker automatiskt: Om det är kallt ute, värmer systemet upp motorn gradvis innan full effekt tas ut. Detta minskar slitage.


2. Oljecirkulation kontrolleras elektroniskt: Systemet ser till att oljetryck snabbt byggs upp innan motorn belastas, även vid kallstart.


3. Smidig övergång: Den elektriska drivlinan synkroniserar övergången så att motorn inte belastas plötsligt vid start.


4. Motorstart i rörelse är beräknad: Mjukvaran i bilen bestämmer när motorn startas, t.ex. vid högre belastning, låg batterinivå eller behov av värme – allt sker på ett sätt som minimerar slitaget.


5. Tillverkarspecifik konstruktion: Volvos motorer i laddhybrider (t.ex. T6, T8) är designade med hybridfunktionen i åtanke, vilket innebär extra skydd mot skadlig påverkan vid upprepade starter.

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]