Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
Så var det - 1976. Det var därför 75:orna blev en aning mer attraktiva på beg-marknaden. Nu hamnade vi lite bredvid TS fråga, men med sluten vevhusventilation blev det rätt geggigt i luftburken, eller hur? Och en anledning att rensa oljefällan på B230 som en del i en sorts "tioårsservice".

Så anslutning 3 vet vi inte exakt vad det är? Och anslutning 1 (avtappningen) är en bra grej på dessa maskiner men funkar inte alltid. Tvärtom säger vissa att man inte ska röra den eftersom den kanske inte tätar igen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Lennarte, Nä, till årsmodell 76 blev det avgascertiferat, andra regler alltså, inte 77
Joo, det stämmer. Sista B20-en blev också "certifierad" Det var en mardröm med dessa äldre motorer när dom började "krångla" i början på 80-talet. Vet inte hur många meter vakuumslang och hur många backventiler där fanns på dessa. Och visst hade B20 motorn EGR ventil också
Vissa bilar fick faktiskt "dispans", t.ex Saab 96 (och några till) blev aldrig godkända. Många såldes som 1975 års modell under 1976 och 1977. Dispansen för Saab 96 gällde tills dom slutade tillverkningen i januari 1980. Så "officiellt" var alla dessa bilar av 1975 års modell.
av Amarace
lennarte skrev:
Amarace skrev:Lennarte, Nä, till årsmodell 76 blev det avgascertiferat, andra regler alltså, inte 77
Joo, det stämmer. Sista B20-en blev också "certifierad" Det var en mardröm med dessa äldre motorer när dom började "krångla" i början på 80-talet. Vet inte hur många meter vakuumslang och hur många backventiler där fanns på dessa. Och visst hade B20 motorn EGR ventil också
Vissa bilar fick faktiskt "dispans", t.ex Saab 96 (och några till) blev aldrig godkända. Många såldes som 1975 års modell under 1976 och 1977. Dispansen för Saab 96 gällde tills dom slutade tillverkningen i januari 1980. Så "officiellt" var alla dessa bilar av 1975 års modell.
Nu är vi väldigt offtopic, ja, B20 fick EGR på årsmodell 76, men var du fått att Saab 96 inte skulle va godkänd vet jag inte, dom blev avgascertifierade precis som andra, ingen egr på dom, men dom löste det på annat sätt (tomgångsventil b.la, precis som Volvo hade på B21 och även B20 då, inte bara för glödtändningens skull alltså). Dom såldes som årsmodell 75,76,77 o.s.v.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:men var du fått att Saab 96 inte skulle va godkänd vet jag inte, dom blev avgascertifierade precis som andra,
Detta är nu ganska länge sedan, men det var ett antal märken som inte brydde sig om att certifiera. Det var ju bara Sverige som hade dessa regler. En del (bl.a Renault) satte i mindre motorer (under 800cc var undantagna) och en del (bl.a Saab) fick dispans i något år men många sålde 1975 års modell så länge det gick. Möjligt att Saab 96 fick certifikat senare. Dom sålde inte så många 96-or....
av Amarace
lennarte skrev:
Amarace skrev:men var du fått att Saab 96 inte skulle va godkänd vet jag inte, dom blev avgascertifierade precis som andra,
Detta är nu ganska länge sedan, men det var ett antal märken som inte brydde sig om att certifiera. Det var ju bara Sverige som hade dessa regler. En del (bl.a Renault) satte i mindre motorer (under 800cc var undantagna) och en del (bl.a Saab) fick dispans i något år men många sålde 1975 års modell så länge det gick. Möjligt att Saab 96 fick certifikat senare. Dom sålde inte så många 96-or....
Nä, Saab 96 blev avgascertifierad från och med årsmodell 76, det där du skriver är nån skröna du gått på.
Nya frågor om anslutningarna på Blocket.

Jag har kommit så långt i mitt bygge att jag ska koppla in ett värmepaket, men jag har ingen aning hur det är gjort på Volvo.
Hittills har jag kört en slang bara mellan nr2 och nr4 enligt bilden längst upp så att det har cirkulerat där hela tiden.

Jag har en värmekran med två anslutningar, kopplas den och värmepaket bara i serie med varandra så att när den är öppen cirkulerar vattnet genom värmepaketet och när den är stängd är det ingen cirkulation alls?

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]