Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I samband med en vanlig service fick min D5 förstås den här ändringen. Märker ingenting utom möjligen att det går åt mer AdBlue. Men jag hade inte haft den så länge (köpt begagnad) så jag vet inte riktigt vad det gick åt innan. Nu nollade jag trippmätaren när jag fyllde på AdBlue förra gången, så jag kan se hur länge AdBlue tanken räcker. Får återkomma när den vill ha påfyllning.
Nummer 1 det är inge krav på att man måste ha nya programvara, o jag personligen hade Aldrig lagt in ny programvara. då bilen blir rejält mycket slöare. tar mer disel o adblue.
Vad det gäller adblue, så tar bilar o maskiner bara adblue när dom står på tomgången, o ej kan få upp riktigt hög tempratur för o kunna bränna bort partiklarna.

När wv ladda in ny programvara i amaroken o caddy bilarna, så blev det rejält stor skillnad. flera av caddy bilarna vi hade på firman.
åkte chefen tillbaka med till företaget o sa åt dom att laddar ni inte in orginal program varan, då kan ni ta tillbaka alla bilar på firman.vi hade som mest 6 amaroker. 10 eller 12 caddysar. det hade blivit sån stor kostnad för det företaget.
När jag fick tillbaka caddyn, så gick den exakt lika som innan.
O den drog exakt lika mycket disel o adblue, jag förde dagbok på alla tankningar, så var lätt o se efter den ny programvaran.
Vet om många som sa ifrån o blev förbannad, då programvaran var hafsigt fixad.
Lejfy81 skrev:Vad det gäller adblue, så tar bilar o maskiner bara adblue när dom står på tomgången, o ej kan få upp riktigt hög tempratur för o kunna bränna bort partiklarna.
Märkligt uttalande med tanke på att AdBlue inte har någonting med partiklar att göra.
Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Jag konsulterar chatgpt. Det känns riktigt bra att konsultera chatgpt för forumiten least har dömt ut det! (Least har fullständigt spårat ut när det gäller Northvolt.)

Från chatgpt:
"Lösningen (adblue) injiceras i avgassystemet precis före SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction). Vid höga temperaturer spjälkas urea till ammoniak, som sedan reagerar selektivt med kväveoxider (NOₓ) i katalysatorn och omvandlar dem till ofarlig kvävgas (N₂) och vatten (H₂O). På så sätt reduceras NOₓ-utsläppen med uppemot 90–95 % och bilen uppfyller moderna Euro 6-utsläppskrav. " Källa: Azure Chemical

Adlue omvandlar alltså NOx som man brukar säga har att göra med oförbrända partiklar...
.

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]