Putteman skrev:SirOrdis skrev:Håller med föregående talare, komplettera med en släpvagn så blir valet av en S90 lätt att motivera. Jag gick från en Xc90 till en S90 nyligen och ångrar det inte. S90 upplevs som lyxigare trots att båda, utrustningsmässigt, var identiska. Öppningen i bagageluckan må vara mindre men det är djupt och den rymmer mer än vad man kan tro.
Intressanta tankar med släp. Jag gillar egentligen släp, har haft ett själv i typ 12 år. Perfekt med obromsat 80km/h släp och kraftiga gallergrindar tyckte jag. Nu har vi av flera skäl dock valt att inte äga något släp längre, och vill inte skaffa det igen. Mest av praktiska skäl vad gäller parkering osv. Men intressant idé är det ju.
För vår del så är bilen riktigt full på vintersemestern och eventuellt nästan full om man har bilsemester ett par veckor. Men går ju som sagt att ha både takbox och cykelställ på kroken, kan jag gärna ha dom gånger det krävs. Därav tillbaka till kärnfrågan om vilka erfarenheter andra har av sedan bil som familjebil?
Väldigt intressant att SirOrdis har gått från XC90 till S90 och upplever S90 som lyxigare? Var det då från "nya" XC90 också? Vi har tidigare haft gamla XC90 i ett påkostat utförande och upplevde den som en fantastisk bil i många hänseenden. Vi har lite därför gått i tron att nya XC90 är den lyxigaste drömbil som Volvo kan uppbåda. Sen så är den fortfarande för dyr tycker vi, men kanske om ett par år. Intressant är ju då att med motsvarande utrustning osv. så är ju en XC90 gärna 100´ kr eller mer dyrare än S90. Sen lär ju även totalekonomin vara till S90 fördel vad gäller driften. Och jag kan villigt erkänna att jag uppskattar "lyxkänslan" i en bil, vad det nu egentligen är. Den känslan infinner sig inte riktigt i XC70 Classicen, även om vi har Summum. En SPA bil med Inscription är en bra början, och kan man toppa det med ljust skinn, B&W och panorama så är man hemma tycker jag.
Så, SirOrdis, har du lust att utveckla lite vad du tycker är "lyxigare" med S90, och eventuellt andra upplevda skillnader mellan dom modellerna? Jätteintressant då jag inte tror det är så många som gjort just det bytet mellan storSUV till sedan.
Känslor och upplevelser är ju väldigt subjektiva men jag redogör gärna för hur jag har resonerat vid de senaste bilköpen. Jag har nog gjort en snarlik "bilresa" eftersom jag inledde med en Xc70 MY16 Classic Summon men karaktären på den var mer skogshuggning än lyx. Valde då att gå över till en XC90 MY17 (dvs. "den nya") Inscription D5 AWD med extra allt av den enkla anledningen att den är störst, bäst och vackrast.

En underbar bil såklart med mycket utrymme. Tyvärr har mitt exemplar spenderat många dagar på verkstad så när nybilsgarantin var på väg att ta slut så tog jag kontakt med min säljare som började skissa på en XC90 igen. Men i hallen stod en S90 på första parkett i all sin glans så jag frågade om det inte fanns möjlighet att få låna hem en demo över helgen. Jodå, det gick och jag fastnade direkt för modellen både i utseende (sticker ut på vägarna då den inte är så vanlig, ungefär som när nya XC90 kom) och väghållning. Självklart sitter man som en kung i XC90:n och högre än alla andra men personligen upplever jag V/S90 som behagligare att köra, både i stadstrafik och på landsväg.
Funderade också på hur jag/vi hade nyttjat XC90:n under de två år vi hade haft den och konstaterade att vi aldrig åkt fler än fyra stycken åt gången. Om den tredje sätesraden ens existerar törs jag inte gå i god för den raden har aldrig varit uppfälld. Insynsskyddet i bagaget har alltid varit utdraget (så pass att det nästan hade fastnat i fästet) så egentligen har lastutrymmet funkat som vilken sedanmodell som helst. När trädgårdsavfallet ska till återvinningen eller nån skrymmande kartong från IKEA ska fraktas hem så kopplade jag ändå på släpet, trots stort bagageutrymme. Man vill ju inte skita ner en XC90 med en massa blöta och jordiga säckar...

Landade resonemanget med att för 98% av körningarna klarar och föredrar jag en S90 över XC90. Som någon annan var inne på så kändes onödigt att lägga över 100 tkr till för en bil med utrymmen jag egentligen inte använder. Eftersom det blev en T8 den här gången så skadar det inte att tyngdpunkten är lite lägre heller.
Sen har vi aspekten lyx som inte är helt lätt att förklara. Bortsett från den helgalna men samtidigt briljanta växelväljaren i "Orreforskristall" så är min uppfattning att inramningen blir betydligt bättre och att de olika panelerna är vassare i utformningen i V/S90. Sen bidrar formen på bilen med det sista. Som sagt, inte helt lätt att förklara med ord och det finns garanterat de som inte håller med alls men gillar man konceptet med sedan så bör man åtminstone ta en rejäl provkörning och testa. Det värsta som kan hända är en beställning eller begköp!
