Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1362533
Beror ju helt på förutsättningar man har. Rullade med en sedan i 5 år som förmånsbil och det fungerade men kräver mera planering och inte att man inte har större hund, eller som oss att vi har flera bilar.
Har även rullat SAAB halvkombibilar som var ett bra alternativ och även kunde ta med hund, för oss var det en bra kompromiss.
Men kombi är smidigare och flexiblare, man behöver inte planera så mycket utan kan anpassa efter behov med att fälla säten. Ska väl tillägga att det ägs en släpkärra också.
Och vintertid så används inte släpan, utan då lastas det inne i bilen-
Är ju bara att testa en sedan hur det fungerar och vid nästa byte återgå till kombi om det inte fungerade som man tänkt.
#1362613
Putteman skrev:
SirOrdis skrev:Håller med föregående talare, komplettera med en släpvagn så blir valet av en S90 lätt att motivera. Jag gick från en Xc90 till en S90 nyligen och ångrar det inte. S90 upplevs som lyxigare trots att båda, utrustningsmässigt, var identiska. Öppningen i bagageluckan må vara mindre men det är djupt och den rymmer mer än vad man kan tro.
Intressanta tankar med släp. Jag gillar egentligen släp, har haft ett själv i typ 12 år. Perfekt med obromsat 80km/h släp och kraftiga gallergrindar tyckte jag. Nu har vi av flera skäl dock valt att inte äga något släp längre, och vill inte skaffa det igen. Mest av praktiska skäl vad gäller parkering osv. Men intressant idé är det ju.

För vår del så är bilen riktigt full på vintersemestern och eventuellt nästan full om man har bilsemester ett par veckor. Men går ju som sagt att ha både takbox och cykelställ på kroken, kan jag gärna ha dom gånger det krävs. Därav tillbaka till kärnfrågan om vilka erfarenheter andra har av sedan bil som familjebil?

Väldigt intressant att SirOrdis har gått från XC90 till S90 och upplever S90 som lyxigare? Var det då från "nya" XC90 också? Vi har tidigare haft gamla XC90 i ett påkostat utförande och upplevde den som en fantastisk bil i många hänseenden. Vi har lite därför gått i tron att nya XC90 är den lyxigaste drömbil som Volvo kan uppbåda. Sen så är den fortfarande för dyr tycker vi, men kanske om ett par år. Intressant är ju då att med motsvarande utrustning osv. så är ju en XC90 gärna 100´ kr eller mer dyrare än S90. Sen lär ju även totalekonomin vara till S90 fördel vad gäller driften. Och jag kan villigt erkänna att jag uppskattar "lyxkänslan" i en bil, vad det nu egentligen är. Den känslan infinner sig inte riktigt i XC70 Classicen, även om vi har Summum. En SPA bil med Inscription är en bra början, och kan man toppa det med ljust skinn, B&W och panorama så är man hemma tycker jag.

Så, SirOrdis, har du lust att utveckla lite vad du tycker är "lyxigare" med S90, och eventuellt andra upplevda skillnader mellan dom modellerna? Jätteintressant då jag inte tror det är så många som gjort just det bytet mellan storSUV till sedan.
Känslor och upplevelser är ju väldigt subjektiva men jag redogör gärna för hur jag har resonerat vid de senaste bilköpen. Jag har nog gjort en snarlik "bilresa" eftersom jag inledde med en Xc70 MY16 Classic Summon men karaktären på den var mer skogshuggning än lyx. Valde då att gå över till en XC90 MY17 (dvs. "den nya") Inscription D5 AWD med extra allt av den enkla anledningen att den är störst, bäst och vackrast. ;-) En underbar bil såklart med mycket utrymme. Tyvärr har mitt exemplar spenderat många dagar på verkstad så när nybilsgarantin var på väg att ta slut så tog jag kontakt med min säljare som började skissa på en XC90 igen. Men i hallen stod en S90 på första parkett i all sin glans så jag frågade om det inte fanns möjlighet att få låna hem en demo över helgen. Jodå, det gick och jag fastnade direkt för modellen både i utseende (sticker ut på vägarna då den inte är så vanlig, ungefär som när nya XC90 kom) och väghållning. Självklart sitter man som en kung i XC90:n och högre än alla andra men personligen upplever jag V/S90 som behagligare att köra, både i stadstrafik och på landsväg.

Funderade också på hur jag/vi hade nyttjat XC90:n under de två år vi hade haft den och konstaterade att vi aldrig åkt fler än fyra stycken åt gången. Om den tredje sätesraden ens existerar törs jag inte gå i god för den raden har aldrig varit uppfälld. Insynsskyddet i bagaget har alltid varit utdraget (så pass att det nästan hade fastnat i fästet) så egentligen har lastutrymmet funkat som vilken sedanmodell som helst. När trädgårdsavfallet ska till återvinningen eller nån skrymmande kartong från IKEA ska fraktas hem så kopplade jag ändå på släpet, trots stort bagageutrymme. Man vill ju inte skita ner en XC90 med en massa blöta och jordiga säckar... ;-) Landade resonemanget med att för 98% av körningarna klarar och föredrar jag en S90 över XC90. Som någon annan var inne på så kändes onödigt att lägga över 100 tkr till för en bil med utrymmen jag egentligen inte använder. Eftersom det blev en T8 den här gången så skadar det inte att tyngdpunkten är lite lägre heller. :angelo:

Sen har vi aspekten lyx som inte är helt lätt att förklara. Bortsett från den helgalna men samtidigt briljanta växelväljaren i "Orreforskristall" så är min uppfattning att inramningen blir betydligt bättre och att de olika panelerna är vassare i utformningen i V/S90. Sen bidrar formen på bilen med det sista. Som sagt, inte helt lätt att förklara med ord och det finns garanterat de som inte håller med alls men gillar man konceptet med sedan så bör man åtminstone ta en rejäl provkörning och testa. Det värsta som kan hända är en beställning eller begköp! :-D
#1362757
Hej,klart att du ska köpa en sedan såå mycket snyggare än alla fula suvar. det finns ingenting som är snyggt i en suv. jag kör sedan, började med PV, AMAZON, 140, 240,740, 760, 960, S80, Nu kör jag en S80 2010 T6 AWD, KANONBIL vi drar mycket Husvagn å vi får plats med alla grejer vi ska ha med. Min nästa önskebil är S90 T6-T8 Om min plånbok tillåter.
Lycka till med en ny S90.
Med vänlig hälsning Knut-Åke.
#1609225
Ramlade av en slump på den här gamla tråden. Lite kul att läsa om de olika resonemangen.
Själv gick jag från (halv-)kombi av billigare modell (föräldrarnas DAF och egen Ford Escort) när jag fortfarande studerade men jobbade extra som elektriker ibland, till sedan (744 och 854) när jag inte tyckte jag behövde en kombi längre och adderade sedan en kombi (745 och 945) till sedanen när det blev familj med två ungar.
Gick sedan tillbaka till en bil, som då fick bli en kombi (XC70 D5 Summum AWD) för att få plats med saker när det behövdes och för att jag ville ha en bil som kan ta sig över en regnvåt betesmark med två ton på kroken.
Snavade för ett år sedan över en XC90 D5 Inscription från 2019. Visste inte riktigt vad jag skulle ersätta min XC70 med (den hade gått 42000 mil), så det blev den här XC90:n.
Lastar både fullt med två personer i och har använt den tredje sätesraden några gånger. Vi har sammanlagt fyra döttrar med familjer med två barn, så extrasätet gör att man kan åka iväg med en sådan familj utan att behöva ha två bilar. Krok har jag låtit sätta dit också.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Har samma problem, bilen var inne på verksta[…]

2015 V70 Diesel ingen värme

Jag har samma problem, värmen kommer och g&ar[…]