Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Kanske en dum fråga egentligen men då jag har absolut noll erfarenhet av 850/gamla V70 plus överlag av framhjulsdrivna bilar tänkte jag fråga ändå.

Väldigt enkel fråga faktiskt, var i helsike fyller man på växellådsolja? Skulle hjälpa en polare idag på jobb som skulle göra det på sin privatbil men vi hittade banne mig ingenstans att fylla på. Bilen ifråga är en V70 av gammla modellen, det är en vanlig 2.4 med manuell växellåda. Kan dock inte säga årsmodellen.
Användarvisningsbild
av #27
Du hitta påfyllningspluggen på vänstersidan av växellådan, ta bort hjulet...
Användarvisningsbild
av Lilja
#27 skrev:Du hitta påfyllningspluggen på vänstersidan av växellådan, ta bort hjulet...
Typ ovanför avtappningspluggen? För den sitter också på vänster sida i nederkanten.
Användarvisningsbild
av #27
Lilja skrev:
#27 skrev:Du hitta påfyllningspluggen på vänstersidan av växellådan, ta bort hjulet...
Typ ovanför avtappningspluggen? För den sitter också på vänster sida i nederkanten.
Japp.
Användarvisningsbild
av Lilja
#27 skrev:
Lilja skrev:
Japp.
Okej tackar tackar.
Användarvisningsbild
av Nexus
27:an har rätt som vanligt :) . Den sitter i bakkant på lådan i höjd med drivknuten. En följd fråga på Olje byte? Då det ej finns någon bytesintervall på oljan :???: byter ni oljan på era bilar? Min har snart rullat 14000mil och jag funderar på göra ett byte då det troligtvis aldrig är gjort :???: På mina japanare var det ju 6000mils intervall på olje byte i lådan och den var ganska "svart" då. Nästa fråga. Vilken olja fungerar bäst i lådan? någon som har erfarenheter ??
MANUELL LÅDA är det som gäller :wink:
av Uninium
Finns inte med på nån service att man ska byta i manuella,men det skadar ju knappast. Redline Mtl eller castrol smx-s passar bra.
Användarvisningsbild
av Nexus
unlock26 skrev:Finns inte med på nån service att man ska byta i manuella,men det skadar ju knappast. Redline Mtl eller castrol smx-s passar bra.
men jag kan ju få GRATIS Mobil på gammla jobbet. kan ju ej ha castrol i lådan och mobil 1 i motorn :wink:
Tack för svaret. Får luska vidare vilken mobil olja som passar bäst i lådan(minns att de har 2 viscotetet på gammla jobbet)
Tack ändå för svaret :) jag skulle ha nämnt mobil olja my misstake :oops:
av Uninium
Kollade på micro precis och hittar bara 2st oljor till manuella där,gL5 går ju bort eftersom vi ska ha GL4,men har dom ingen helsyntet?
Sen ska det väll vara 75w/85 i våra!?

MOBIL LUBE GX 80W90 1L GL4
89 SEK

MOBIL LUBE HD 80W90 1L GL5
89SEK
av jbl
2.1 liter 75W80 GL4 är specat. Själv har jag Redline MT90 i min låda.

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på existerande f[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]