Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Normalt på Japanska bilar av dessa årgångar (bensin motor) ska bränslepumpen gå igång så fort motorn "går runt" och ska gå tills motorn stannar. Den ska (oftast) gå igång en kort stund vid "tändning på" men alltid gå när motorn startat. Och den ska alltid stanna när motorn stannat, även med tändning på.
Många japanska bilar vid denna tid hade license tillverkade Bosch system, så det fungerar som vilken Volvo eller Volkswagen som helst.
wallentin skrev: lör 10 maj 2025, 22:14 Ok tack för svaret. Kollade tändstiften dom var kolsvarta, bilen är svårstartad varm. Kan det vara en av lambdasonderns som är kass?
Är tändstiften svarta får den för mycket bensin. Har du ingen varningslampa som lyser när det finns felkoder? Kolla instruktionsboken, eller skaffa en Haynes rep.handbok eller liknande Vissa (Nissan Terano) hade vid denna tid samma blink system som fanns/finns på Volvo 7/8/900 modellerna
Lambdasonden "styr" ingenting, den registrerar bara syrehalten i avgaserna och lämnar information till bränsleboxen. Som sedan styr bränsle mängden. Dessa signaler är enkla att mäta med en enkel voltmätare. Den ska kunna läsa V i hundradelar.
Jag hade en micra från 2000 och vet att det gjordes nån uppdatering på insprutningen runt där nånstans, så vet inte om det är riktigt likt, men på den hade jag iaf problem med luftmassemätaren som satt i spjällhuset. Det var problem med motorgången när den blev varm har jag för mig, har för mig det gick att felsöka genom att dra ut kontakten till den, då gick den bra men i felsökert läge .

Den grova slangen var ansluten. Var bara mellan in[…]

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]