Lange60 skrev: ↑Idag, 18:46
..Dålig kvalitet?
Är det märkesverkstad som bytt (Volvo original alltså) elller Bussiga Berras Bilservice som har satt dit något billigt kinesiskt?
Köper själv bara SKF eller FAG, brukar gå att köpa till rimligt pris hos trodo.se
Har noterat på mina gamla lager att det som begränsar livslängden är att innerringen där axeln går in rostar och sen svarvar den skrovliga rostytan ur tätningen så att smuts och vatten kommer in i lagret. Men det går inte på 1.5 år..
Är det pressade lager så måste den som monterar förstå att man inte får pressa så att kulorna kommer i kläm utan bara på rätt ring. Inte helt självklart kanske. Och inte hamra på bromsskivan med storsläggan, lagret tar hela smällen
Sen tog jag ihjäl ett lager i förtid genom att spola med högtryckstvätt på insidan av hjulet, det får man uppenbarligen inte göra. Högtryckstvätt kan trycka in vatten förbi tätningen och har det väl kommit in så kommer det aldrig ut igen

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
