Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1608501
Kanske, tar de flesta bilar som kommer på privatleasingerbjudande i beaktande, men någon BMW har jag inte provat ännu.

På tal om trångt så fick jag äntligen testa denna lilla rackare idag. Den var faktiskt inte så trång som man kan tro. Baksätet blev såklart fullständigt obrukbart bakom mig men det var förväntat. Stabil på vägen och relativt tyst också, helt klart en trevlig upplevelse
IMG_8871.jpeg
IMG_8871.jpeg (4.5 MiB) Visad 805 gånger
IMG_8872.jpeg
IMG_8872.jpeg (4.54 MiB) Visad 805 gånger
#1609014
Är detta en "smart" lösning ??? att integrera batteriet i ram/kaross antar jag medför att man aldrig kommer kunna byta eller laga ett trasigt batteri utan blir det problem eller skadas är det total skroting av fordonet som gäller..

https://www.dagensps.se/motor/galna-ide ... batteriet/
#1609015
VolvoB20 skrev:Är detta en "smart" lösning ??? att integrera batteriet i ram/kaross antar jag medför att man aldrig kommer kunna byta eller laga ett trasigt batteri utan blir det problem eller skadas är det total skroting av fordonet som gäller..

https://www.dagensps.se/motor/galna-ide ... batteriet/
Krockar du så hårt att bilen blir helt krokig i stommen så löses en vanlig bil in också. Men visst, nån extra bil kanske behöver skrotas men det kanske är värt det för att kollektivet ska få bättre batterier?
#1609022
Lövet skrev: Igår, 13:41
VolvoB20 skrev:Är detta en "smart" lösning ??? att integrera batteriet i ram/kaross antar jag medför att man aldrig kommer kunna byta eller laga ett trasigt batteri utan blir det problem eller skadas är det total skroting av fordonet som gäller..

https://www.dagensps.se/motor/galna-ide ... batteriet/
Krockar du så hårt att bilen blir helt krokig i stommen så löses en vanlig bil in också. Men visst, nån extra bil kanske behöver skrotas men det kanske är värt det för att kollektivet ska få bättre batterier?
Sätter man domkrften fel, kör över nåot skräp på vägbanan eller tar ett fartgupp fel är det bara att skrota hela bilen. Känns tufft. Fösäkringspremien på den modellen lär ju hamna på en annan planet.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1609023
VolvoB20 skrev:Sätter man domkrften fel eller tar ett fartgupp fel är det bara att skrota hela bilen. Känns tufft.
Det problemet finns redan idag om man sätter domkraften fel. Men då krävs bokstavligen att du sätter det rakt i batteriet. Skillnaden är ju hur krångligt det blir att byta ut batteriet. Dock - om batteriet ska vara en strukturell del så bör ju inte en domkraft kunna skada det?
#1609024
Du kan inte återanvända batteriet tex i solcellsanläggning när det börjar bli trött. Företag som specialiserat sig på att byta ut enstaka celler som rasat idag lär inte heller kunns fortsätta. Nej jag ser skenade kostander framför mig. Men det är kanske framtiden. Köp nytt kör så länge inget blir fel. Då kör man hela fordonet genom skrotfrag och återvinner grundämnena och prodeuerar en ny bil istället för att laga.

det är inte "slit och släng" som gäller utan "slit och återvinn"
#1609025
VolvoB20 skrev:Du kan inte återanvända batteriet tex i solcellsanläggning när det börjar bli trött. Företag som specialiserat sig på att byta ut enstaka celler som rasat idag lär inte heller kunns fortsätta. Nej jag ser skenade kostander framför mig. Men det är kanske framtiden. Köp nytt kör så länge inget blir fel. Då kör man hela fordonet genom skrotfrag och återvinner grundämnena och prodeuerar en ny bil istället för att laga.

det är inte "slit och släng" som gäller utan "slit och återvinn"
Jag tror inte på något sätt detta innebär att batteriet inte kommer kunna återanvändas. Det kommer finnas metoder.
#1609026
Lövet skrev: Igår, 15:49
VolvoB20 skrev:Du kan inte återanvända batteriet tex i solcellsanläggning när det börjar bli trött. Företag som specialiserat sig på att byta ut enstaka celler som rasat idag lär inte heller kunns fortsätta. Nej jag ser skenade kostander framför mig. Men det är kanske framtiden. Köp nytt kör så länge inget blir fel. Då kör man hela fordonet genom skrotfrag och återvinner grundämnena och prodeuerar en ny bil istället för att laga.

det är inte "slit och släng" som gäller utan "slit och återvinn"
Jag tror inte på något sätt detta innebär att batteriet inte kommer kunna återanvändas. Det kommer finnas metoder.
Har sett varianter när man placear celler och elktronik i en karossdel och sedan gjuter ihop rubbet genom att fylla utrymmet med epoxy för att uppnå maximal vridstyrka.
#1609027
VolvoB20 skrev:Har sett varianter när man placear celler och elktronik i en karossdel och sedan gjuter ihop rubbet genom att fylla utrymmet med epoxy för att uppnå maximal vridstyrka.
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Batterier är alldeles för dyra för att bara slänga. Det kommer inte hända.
  • 1
  • 423
  • 424
  • 425
  • 426
  • 427

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]