Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knute
#1608972
Hej allihopa detta är mitt första inlägg :-) . Jag vänder mig sällan till foruminlägg men denna gång behöver jag verkligen hjälp.

Min V70R 2004 med 30000+ mil är tungstyrd och läcker servo-olja, detta kan bero på flera saker men just nu fokuserar jag på styrsnäckan som verkar läcka från slangkopplingarna. I nuläget har jag tagit ur styrsnäckan och vill passa på att "renovera" den (plocka isär och kolla skicket samt byta o-ringar/packningar). Med det sagt har jag stora problem att hitta renoveringssatser till den eller ens en ny styrsnäcka om jag skulle vilja elda upp lite pengar :bored: . Jag hittar flera andra renoveringssatser och styrsnäckor till andra modeller av dessa bilar och Volvo själva erbjuder inte ens ett utbytes till min bil.

Är det någon annan som har renoverat en styrsnäcka till en V70R/S60R förut och i såfall vart hittar jag delarna eller måste jag börja riva och köpa var sak för sig. Dessvärre hittar jag inte heller orginal-nummret på min styrsnäcka och tydligen är VIN nummret inte tillräckligt för att säkerställa den korrekta.

Det ända jag vet om min styrsnäcka är:
* Det är en ZF modell
* Det går en kontakt till den (antagligen för hastighets ljusterade styrningssystemet)
* Rören sitter nedskruvade med en platta (vissa modeller är tydligen annorlunda)

All hjälp är mycket uppsakattat :-D
#1612151
Uppdatering!

Bilen är återigen ihopmonterad med en massa förbättringar som en nyrenoverad styrväxel mm. Tänkte att jag inte är den ända som har fått tanken att renovera en sådan och någon annan i framtiden kanske får samma tanke och hittar denna tråd.

Till att börja med skulle jag inte rekommendera någon att renovera en styrväxel själv om man inte vet vad man gör, finns möjligheten att lämna in den till ett företag som specialiserar med sånt så vore det mycket lättare. vissa packboxar och annat kan vara mycket klurigt att få ur så några hemgjorda verktyg krävs samt mycket bilder medans man river :-) . Iallafall använde jag mig av detta kit (https://www.ebay.com/itm/224840694600) som inte är menat för min styrväxel men som var mest lik i delar. Kuggstångs guiden (vit plastbit) passade inte och två o-ringar till hastighetsljuserade styrning-givaren saknades, annars var den komplett. Med importkonstnaden och faktumet att ett rör dessutom hade en spricka i sig och läckte betydde att denna renovering blev ungefär samma pengar som en begagnad för ca 4-5 tusen.

Med det undanstökat känner jag egentligen att jag kan lägga till *LÖST* på denna tråd men har en ytterligare fråga relevant till samtalsämnet. Bilen är fortfarande lika trögstyrd konstigt nog, Jag har kört några olika bilar och denna är ovanligt tungstyr då jag kräver båda händerna för att vrida ratten när bilen är stationär (1 arm om jag tar i). servopumpen har gått halvtort några gånger men gör inga oljud när vätskenivån är där den ska vara, inga läckage, nyrenoverad styrsnäcka som går att köra förhand om man vrider med båda händerna runt pinjongen, innre och yttre styrled felfria, nya fjäderbenslager, styrknut till styrväxel kändes även bra.

Är det något jag missat? sitter det en till knut intill ratten? Kan det vara nållagret i torpedväggen för styrknuten eller är det detta hastighetsljusterande system som bråkar? isåfall hur kan jag testa detta?

Tack på förhand :)
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]