Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, vi har blivit tre i familjen och med det så följer ju en större arsenal av grejer (läs barnvagn etc). Just nu kör vi en V40 från 2019 och Volvoista som jag är så har jag länge sneglat på V60:n eftersom den är så brutalt snygg. Så när det stod klart att vi måste ha ett större åk så siktade jag rätt snabbt in mig på V60:n och jag blev inte mindre betuttad när jag sedan provkörde den under två dagar.

Jag har siktat in mig på en begagnad bil då en helt ny blir för dyrt. Tänkte mig någonting från 2023 och 7-9-10 000 mil. Och jag har under en tid varit inne på T6 Recharge med den nya, större drivlinan......men börjat vackla lite då jag är lite oroad över dessa andrahandsvärde om typ 10-12 år med tanke på hur fräsch batteriet är och så. Ingen kommer ju vilja köpa en astung bil där batteriet förmodligen har tappat sin kapacitet rätt mycket. Visserligen har Volvo 8 års/16 000 mils garanti på batteriet, men man kommer ju dit rätt snabbt om man köper en begagnad bil med de specs jag satt upp.

Dessutom är ju bilen ännu mer tekniktät tack vare elmotorn så det är ju mer som kan strula och så. Läst att V60 haft en hel del elproblem men tänker att dessa eventuella problem borde ha avhjälpts via garantier om man köper en bil som har ett par år på nacken.

B4 är annars ett alternativ till T6:an

Lite om vår situation:
  • Bor i elområde 2 i en villa rätt så mitt i stan och inga problem att sätta upp en laddbox till bil
  • Åker till mitt jobb 16 mil t.o.r med bil i snitt en gång varannan vecka utslaget på ett år (jobbar mest hemma och ska jag till kontoret prioriterar jag tåg då jag bor och jobbar väldigt nära respektive station).
  • Sambon promenerar till jobbet så hon använder aldrig bilen för att ta sig dit
  • Eftersom vi bor mitt i stan så gör vi rätt många ärenden till fots eller cykel.
  • Det kommer dock framgent bli lite mer resor i bil inom stan då vårt barn blir äldre och ska iväg på aktiviteter utöver de normala ärendena vi har.
Min sambo är inte redo för en ren elbil så jag tänkte att laddhybriden skulle vara ett vettigt mellanting...men nu börjar som sagt jag vackla. Min idé med laddhybriden var att komma ned lite i rullande kostnader också (bränsle) då elen är betydligt billigare. Vi åker inte jättemycket bil så det kommer ju bli stående rätt mycket också.

En Recharge kommer ju inte räcka hela vägen ena sträckan till mitt jobb 8 mil bort och väl uppe i orten jag jobbar i får jag ju ladda på en publik laddstation då jobbet inte har elbilsladdare utan att man måste hyra P-plats för nära 900 kr i månaden.

Är det en urbota dum idé att kliva på en Recharge? Känner att jag börjar spendera absurt mycket tid på att tänka på det här, så ge mig kloka tankar :)
Jadu.... jag förstår precis hur du tänker och känner inför detta och du kommer att få en del olika svar. Men utifrån min synvinkel:

Har du eget elabonnemang och kör mestadels korta sträckor är en laddhybrid ett utmärkt val eftersom jag förutsätter att ni har ett gynnsamt elavtal och enbart laddar hemma. Laddboxen är ju en engångskostnad. MEN laddar man någon gång på publik laddstation så blir kw-priset oftast så högt att jag exempelvis kör billigare per mil i min B4 diesel.

Kär du laddhybriden på bensin så är motorn TÖRSTIG. Här kommer du att få många olika bud, men det är en hyfsat stark motor med bra vrid. För ren landsvägskörning utan el får du nog räkna med 0.7 liter per mil medans jag som jämförelse kan köra på 0.45 med min diesel. (Ja, körsätt påverkar)

Köper du laddhybrid så satsa på en sen 2022 eller 2023 och framåt dessa har större batteri än tidigare årsmodeller.

Jag skulle nog inte oroa mig speciellt för tekniken / batteri etc. Maskinskadeförsäkring och batterigarantin gör att du borde vara hyggligt safe. Jag har inte läst på tillräckligt för att vara säker på batterilivslängd o.s.v. men det finns taxibilar med många mil som fortfarande gnuggar på originalbatteriet.

I övrigt är V60 en fenomenalt bra bil. Ja, det är väldigt tung, men det märks inte tycker jag, chassiet är grymt och maskerar den höga vikten väl. Snygg design ut- och invändigt och tillräckliga utrymmen. Helt ok automatlåda som växlar bra.

Personligen tycker jag inte alls om instrumenteringen på Google-bilarna 2023 och framåt. Tokdålig design enligt mig, men detta är ju en supersubjektiv åsikt...
Har du provkört bilarna? I mitt tycke är en T6 betydligt roligare att köra än en B4, vilket gjort valet enkelt för mig.

Med rätt körprofil så blir skillnaden i kostnad mellan B4 och T6 inte så stor. Billigare drivmedel och högre värdeminskning och kapitalkostnad för T6. Försäkring och skatt skiljer också, men inte så mycket att det normalt spelar någon roll. I alla fall efter de tre första årens straffbeskattning.

Det låter som om du har en körprofil som passar hybrid bra. Du ser framför dig rätt mycket kortkörningar, och endast en del långkörningar. Bilen kommer inte att rulla jättemycket. Det brukar passa plugin-hybrid bra. Jag kör själv mycket bil. Mest långkörningar. Ska jag inte till kontoret så cyklar jag. Därför har vi ren el och diesel-bil. Det passar oss bättre.

Om 10-12 år så kommer troligen både en begagnad V60 T6 och B4 vara värda så pass lite pengar att det inte spelar någon större roll vad skillnaden är i procent.

Det som skulle oroat mig med en äldre hybrid är underhållskostnaden. Nu verkar det som om hybriderna håller ihop rätt väl. Jag har inte hört några större problem. Visst blir batteriet sämre med åren. Men det enda som händer då är att du får tanka oftare. Det gör bilen dyrare att driva framåt, men eftersom äldre bilar tenderar att gå kortare sträckor bör det inte spela alltför stor roll. Första tiden har du maskinskadeförsäkring. Det är först om du tänkt ha bilen riktigt länge som det spelar roll.

Att du inte kan ladda på jobbet varannan vecka hade för mig inte spelat någon roll. Då får du tanka bensin istället... ;-)

I slutändan kommer bägge med mycket stor sannolikhet att fungera. Det är bara om ni går till ren el-bil som ni får anpassa er lite mer.
Ville bara dela med mig av min egenskap från en T6 Recharge, ägde en 2023a som jag sålde väldigt nyligen. Själva bilen är väldigt trevlig att köra, vardagskörning till och från jobbet kändes väldigt bekvämt, definitivt mer bekväm än min V60 D4.

Bensinmotorn är törstig, men jag såg aldrig det som ett problem då jag körde som minst 80% av mina körningar på el. Tankade inte min bil ofta alls under min ägotid, det var till och med så att bilen tvingade mig köra på bensin för att jag inte hade gjort det på ett långt tag.

Anledning till att jag sålde? Mjukvaran är väldig dålig, och hårdvaran som driver den, ännu sämre. Alla funktioner i Google är bra och vissa grejer kan bli bättre. Men mjukvaran är så kasst optimerad att den inte är bra. Tog min bil en skön 2-3 minuter innan center displayen är användbar varje morgon. Känns som de bevarat samma hårdvara från när Sensus kom ut och inte ändrat på någonting alls, detta kanske är fixat på nyare modeller, men jag ägde en 2023a och det ska inte kännas så pass dåligt på så nytt modellår.

Nu skriver jag detta för du vill behålla bilen under en längre tid och jag undrar verkligen hur detta ska hålla sig när bilen blir äldre.

Hade rekommenderat än T6 med större batteriet men innan Google kommer till, tror 2022 Late har det så. Inte lika laggig upplevelse alls. Är själv väldigt nöjd med min V60 -20 som har Sensus.

Mig veterligt finns det ingen lastbalanserare f&o[…]

Du har inte keyless, om jag förstår det[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap från[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat