Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1608188
Det är ET 20 på alufälgarna och 6,5 x 15.

Plåtfälgarna är 5,5 x 14 ET20.
I tabellen från Volvokatalogen 1990 så är 195-65-15 ett alternativ till 185 R14
Men om det inte fungerar vad ska man då välja ?

I Volvokatalogen (1990) finns 7x15 ET 20 "Orion" och "Multi-X", då borde 6,5x15 ET20 passa ?

Plåtfälgarna är i dåligt skick, rostiga.
175-80-14 blir samma som 195-65-15, skillnaden är bredden
Skärmbild 2025-04-28 194015.png
Skärmbild 2025-04-28 194015.png (473.92 KiB) Visad 2454 gånger
av bönan
#1608208
Kör du på de fälgar du tänkt med 195/65, besiktningen kommer inte ha några åsikter. 240 fanns också med 15-tummare, må vara att endast turbon hade det som standardutrustning.

185/80R14 är tyvärr ganska svårt att få tag på numera, utbudet är väldigt dåligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1608221
bönan skrev: mån 28 apr 2025, 23:23 185/80R14 är tyvärr ganska svårt att få tag på numera, utbudet är väldigt dåligt.
Finns här, 185/80 14
https://www.dackonline.se/search?priceC ... lv_tyreId=
Nankang Econex har jag kört på i flera, flera år. Både på frugans VW Passat och 745-an, sommar som vinter (då dubbat). Säkert 10-12 år, minst. Flera omgångar till varje bil. Dock då 15". 185/65-15 (Volvon) och 195/65-15 (vinterdäck) på VW-n. Sista tiden har jag Passatens urdubbade vinterdäck som sommardäck bak på 745-an. Och hastighetsmätaren visar mer rätt än original dimensionen
Dom har även förstärkta och C däck, men det behöver du inte då 185/80-14 har lastindex 91 (samma som ett förstärkt 185/65-15)
185x14 är en vanlig dimention på Pickupper och mindre skåpbilar
av Rödsorken
#1608267
TS hjul kommer att få plats utmärkt bra. Vid minsta tveksamhet med oken eller så, finns ju distanser - spacers ned till 5 mm - eller andra lösningar. Bara att beakta navhål 65,1. Jag låter säkert som en tråkig gubbe (tack!) men jag vidhåller: 175/80 R14 88T är rätt på den här bilen. Lastindex 91 är naturligtvis inte fel på en hgv som lastar mer än en sedan. Breda däck är för trimmade vagnar när man vill köra fort i bockarna. De ger sämre komfort och orsakar ofta spårkänslighet och buller, enligt min ringa uppfattning. Ekonomi (slitage + förbrukning) och felvisningen på hastighetsmätaren är annat att ta hänsyn till. I slutändan har vi utseendet; som "hedersgubbe" tycker jag mindre om tillplattade lågprofilare på alltför stora fälgar. En tvåförti är en 60-talsform med sina 140-linjer och kan få se ut som en sådan. Lycka till - hur du än far och förfar!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1608312
Håller med Rödsorken.

Att det blev alufälgar till 245:an beror på att det var det enda som fanns att få tag i vid just det tillfället.
Sökte Volvo original men väldigt svårt att få tag i.

Håller på att renovera och vill hålla original så långt det är möjligt.
Nu ska det bara bli en sommarbil av den här.

195-60-15 är ett alternativ till 185 R14 till Volvo 245.
Viktigast nu är att fälgar och däck passar och fungerar på Volvo 245, den är ej körbar som den är nu, då det är blandade storlekar på däck och en del fälgar.

Däck och fälgar kan man alltid byta ut senare om man vill det.
Vet inte vilka fälgar som satt original på Volvo 245 GLT 1988, men hade varit bra om man fick tag i original GLT fälgar.

Bifogar bild, däckdimensioner, från Volvokatalogen 1994, kan vara bra information.
Däckdimension.jpg
Däckdimension.jpg (407.74 KiB) Visad 1726 gånger
#1608897
Fälgar och däck passar utan problem, gott om utrymme får plats med handen mellan nedre fjädersätet och däcket.

På etiketten i tankluckan står det 185R14 och 195-60-15.

Det är en skillnad på över 5% mellan dessa dimensioner, 195-65-15 är något mindre än 185R14.
Kanske hade fungerat lika bra med 195-60-15.

Behöver även skaffa ett nytt reservdäck, och det blir 175R14, lite mindre än 195-65-15, men det är bara ett nödhjul så om det behövs användas så får man väl acceptera det lutar lite åt ena hörnet
20250507_154412.jpg
20250507_154412.jpg (2.14 MiB) Visad 76 gånger
#1608899
"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjulet som är ett rundat, lätt däck på en lite tunnare fälg: 175 H14 som ska pumpas till betydligt högre tryck. Obs H. Fågan är vad det ska stå för? High pressure?

Lite mer däcknörderi: När Volvo anger däckdimension som 185 R14, dvs utan profil, är det gissningsvis "standardprofil" 80% (ibland ser man 82%). De 175/80 R14 som jag använder på min vagn är teoretiskt 3,5% större på omkretsen än 185/70 R14. När jag mäter så noga jag kan får jag skillnaden 65-70 mm vilket verkligen (!) är 3,5%.

Okej! Är inte biltema jag har men provar med […]

Trasig Renault Scenic

Fått godkänt på reklamationen p&a[…]

Hej! Vill plocka ur framstolarna för att g&ou[…]

Gäller tidigare modeller som jag först[…]