Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Min xc90 har varnat för service av parkeringssassistant eller vad det står så kopplade upp den och fick fram det var höger fram inre så beställde en ny från skruvat ( https://www.skruvat.se/reservdelar/elsy ... p-p1057227 ) .
Bytte ut den gamla mot en ny men den varnar ändå, kan jag ha fått en trasig eller måste jag göra nått mer efter bytet?
Har testat den trasiga höger inre på vänster sida och då flyttas felet dit och även testat den nya på vänster sida men fortfarande fel.

Kan man felsöka sensorn på något vis?
av Xanthopteryx
Är du helt hundra på att det är exakt rätt sensor? Eftermarknadsdelar är inte alltid...rätt.
Sedan vet jag inte om den kanske måste kalibreras in i systemet?
Användarvisningsbild
av bjornsson
ja jag är helt säker då när jag bytte plats på dom så flyttades felet.
Men så kan det vara, har reklamerat den till Skruvat iaf så får vi se om den nya funkar bättre.
Annars får man kanske låta bli att snåla och köpa orginal :D
Användarvisningsbild
av bjornsson
Update:
Fick reklamera den från Skruvat, beställde en ny från vparts.
Men den säger fortfarande att det är fel.
Och byter jag plats på dom två inre fram så flyttas felet så kan ju inte vara kabel/kontakt fel tycker jag.

Måste man koda in dom på nätt vis eller kan väl inte fått två felande tänker jag?

Nollar alla felkoder med en iCarsoft CR MAX efter bytet.
Användarvisningsbild
av Funk
Man behöver såvitt jag vet inte koda in dom, jag har haft samma fel på min S80 och det verkar som om reservdelarna har väldigt dåliga toleranser. Löste sig till sist då den nya fungerade hjälpligt i en av fyra positioner..

/Thomas
Användarvisningsbild
av bjornsson
@Xanthopteryx, @Funk,

Så för att göra det enkelt är att köpa en ny från volvo eller kolla på skroten efter en begagnar orginal då?
Båda de från skruvat och vparts funerade inte iaf, tror det va samma märke/leverantör på dom.
Köpte en från skroten med Original nr. 31471005
Men den som sitter på bilen har Visuell artikelnr.31362817 och den jag fick har 31381691 och fungerar inte heller men söker jag på dom på bildelsbasen så verkar de båda visuella artikelnumren ha samma original nr.

Är den så kinkig?
bjornsson skrev: Igår, 11:36 Båda de från skruvat och vparts funerade inte iaf, tror det va samma märke/leverantör på dom.
Men den som sitter på bilen har Visuell artikelnr.31362817 och den jag fick har 31381691 och fungerar inte heller men söker jag på dom på bildelsbasen så verkar de båda visuella artikelnumren ha samma original nr.

Är den så kinkig?
PDC's har tyvärr flertal artikelnummer: https://www.amazon.se/parkeringssensor- ... B0CFZQNKBP (4st) och 2 av dom har du redan nämnt.
UnleashFusion skrev: Igår, 11:51
bjornsson skrev: Igår, 11:36 Båda de från skruvat och vparts funerade inte iaf, tror det va samma märke/leverantör på dom.

Är den så kinkig?
PDC's har tyvärr flertal artikelnummer: https://www.amazon.se/parkeringssensor- ... B0CFZQNKBP (4st) och 2 av dom har du redan nämnt.
Men borde dom inte funka alla fyra då?
Eller måste även det numret vara detsamma som satt där, alltså behöver jag köpa ett som har 31362817.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]