Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nordström_J
Hejsan
Har länge vart intresserad av bilar men skulle nu vilja ha en liten grundläggande kurs i vad ALLA motordelar heter, samt vad dem gör. Är mest intresserad av just volvo.

Sen kräver jag inte att inte att ni ska skriva upp allt utan ni får även länka vidare till andra bra sidor med bra berskrivningar.

Tack på förhand!

Mvh / Nordström
Användarvisningsbild
av andreas88
vad är det för delar du har tänkt på då? skriv några så kan jag försöka förklara vad dom har för uppgift mm
av 945S
Nordström_J skrev:Hejsan
Har länge vart intresserad av bilar men skulle nu vilja ha en liten grundläggande kurs i vad ALLA motordelar heter, samt vad dem gör. Är mest intresserad av just volvo.

Sen kräver jag inte att inte att ni ska skriva upp allt utan ni får även länka vidare till andra bra sidor med bra berskrivningar.

Tack på förhand!

Mvh / Nordström
Några av dessa länkar kan säkert vara nyttiga:
http://www.google.com/search?hl=en&q=in ... gle+Search
av Nordström_J
Hmm...Är inte direkt någon exakt del utan grundläggande om allt. Hittade allt jag ville om just motorns delar, vevaxel, kamaxel, ventiler och det.

Men kanske lite om insprut, elektroniskt och mekaniskt osv. Kylning och turbo...

Tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm
howstuffworks.com kan vara rätt bra ibland, ofta små interaktiva animeringar och grejer.
Från förgasare till insprut, olika lösningar på samma problem. Allt handlar i grunden bara om att blanda mäta luft och skvätta in rätt mängd bränsle. Motronic är bara lite mer exakt och tar hänsyn till fler parametrar än en SU...
Det finns massor på internet. Sök och läs, och kom tillbaka med specifika frågor här så ska vi hjälpa dig!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]