Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Hittils när snart halva månaden gått ligger jag på - 292:-
IMG_0473.jpeg
Det där är riktigt bra! Nu har jag inte koll på hur stor skillnaden är mellan elområde 4 (som jag tillhör) och område 3 (som väl du tillhör). Men lite billigare är det nog hos dig, kanske även större upp och nergångar under dygnet.

Jag får väl mata in elområde 3 i mitt kalkylark och se vad jag då skulle ha hamnat på. :-) om jag orkar…
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Ska göra ett försök till som förhoppningsvis går bättre. Förra försöket slutade med vad som skulle kunna kallas ”härdsmälta”. För mycket information för Raspberryn kan ha bidragit, en dålig plastkapsling och så låg den i ett skåp utan tillräcklig luftväxling. Det var version 4, nu blir det 5. Hoppas det går bättre denna gång. :-)
.
IMG_0316.jpeg
IMG_0316.jpeg (2.46 MiB) Visad 360 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar om det stora elavbrottet på Iberiska halvön som slog ut Spanien, Portugal och Södra Frankrike på 5 sekunder blev en väckarklocka för energisystemen att man måste bygga reservkraft som kan kliva in på några sekunder om solen plötsligt går i moln när vi går över till sol och vind. :-o
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: Idag, 07:54 .. att man måste bygga reservkraft som kan kliva in på några sekunder om solen plötsligt går i moln ..
Problemet kan vara djupare än så, det spekuleras i om det var brist på frekvensstabilisering som slog ut nätet.
I klassisk elproduktion har man väldigt många ton roterande massa i alla synkrongeneratorer, som därmed fungerar som stabiliserande svänghjul.
Invertrarna som används i sol- och vindkraft följer bara fasläget på nätet närmast dem och blir det väl en störning kan dessa plötsligt skicka ut spänning i motfas i olika regioner som faktiskt är sammankopplade. Kortslutning med andra ord :-/
Skulle säkert gå att lösa om alla invertrar (växelriktare) styrdes aktivt från en central frekvensstandard på något sätt. -"Tänkte inte på det" som uppfinnaren i Lorry alltid sa :-)
av vjohnj
Och bättre kanske det blir, om spanien kör vidare med sina planer på att avveckla all kärnkraft. Och bara ha vin/sol/vatten
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vid närmare eftertanke, vindkraftverk har ju massor med energi lagrat i rotorn, solpaneler med batterilager likaså.
Behövs bara lite smart mjukvara i växelriktaren för att de ska kunna efterlikna beteendet hos en tung synkronmaskin :-)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Moderna vindkraftverk har heller inte någon faktisk roterande massa att styva upp systemet med.
För högsta verkningsgrad så måste turbinen klara ett stort varvtalsspann vilket klaras med frekvensdrift vars DC-mellanled går till växelriktare som i sin tur är kopplade till nätet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
kebabpizza skrev: Idag, 18:18 Moderna vindkraftverk har heller inte någon faktisk roterande massa att styva upp systemet med.
Vad är problemet, låt mjukvaran styra växelriktarens utgående frekvens så att den inte direkt hoppar till omgivande nätets nya frekvens utan "stretar emot" med fasvridning och endast långsamt anpassar sig. Alltså precis som en synkrongenerator med stor svängmassa skulle ha gjort..
Energi finns som sagt gott om i rotorns massa så generatorn kan lätt leverera en extrakick med DC samtidigt som man låter rotorvarvet sjunka.
Sen är kanske problemet att ingen riktigt vet hur det ideala generatorbeteendet för att få ett stabilt nät borde vara :-D
Borde gå att simulera med datorer, inget som min favorit LTSpice fixar dock. Hoppsan där gick ingenjören igång trots att det egentligen är helgledigt :party:
Och det hela börjar bli skrämmande likt experimentet som orsakade reaktorhaveriet i Chernobyl 1986.. :-o tror det gick ut på att använda ångturbinernas och generatorernas roterande massa för att plocka ut el till nödkylningen innan reservkraften gick igång. Haken var bara att reaktorn då måste köras med rysk vårdslöshet i ett förbjudet, känt instabilt, effektområde.. KABOOM :-/
Nu finns ju som tur är inget klyvbart materiel i vind- eller solenergianläggningar :-)
  • 1
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278

Hej. Har letat som en galning efter vad jag ska be[…]

Ok, tack för svar. Väldigt intressant.[…]

Sensorring bak Volvo V40

..Mailade till den sida du tipsade om. Få[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Volvias maskinskade täcker till 17000 med m&o[…]