Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Måste få tag i en bok om denna motor. Finns inga märkningar alls på något remhjulen. Kommer dock ihåg när jag bytte kamrem på dotterns Renault Scenic (enkel kam) för sådär 15 år sedan att man med ett verktyg låste vevaxeln genom ett hål i blocket så den var i rätt läge. Får börja med att hitta det. Fått hem ventilfjäder tången så jag kan börja med att ta bort dom krokiga ventilerna.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu suttit och surfat på nätet en timme och hittat en sida om kamaxlar och kamrem på denna motor. Där finns inga märkningar men som jag skrev innan så finns det ett hål i blocket där man låser vevaxeln. Kamaxlarna är "spårade" i bakkant och det spåret ska ligga horisontellt. Verkar som det inte ska vara en kil i vevaxeldrevet (märkligt) men man ska "sätta" kilspåret i vevaxlen uppåt mot ett märke där. Måste kolla detta mer (eller någon av er vet??) Men när kilspåret är rätt passar en dorn eller kraftig skruvmejsel l hålet i blocket och in i vevaxeln. Varit och hämtat ventilfjäderbågen (skruvat.se), ny modell med fast båge och skruvar i båda ändar. Spännande.....
Det ska bli väldigt spännande detta, men nu känner jag att jag har liite koll på läget i alla fall.......
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: tor 24 apr 2025, 14:46 Måste få tag i en bok om denna motor.
Har du letat på youtube? Många dokumenterar sina renoveringar där :-) Motorn lär ju sitta även i andra bilmodeller..
Förr kunde man köpa Renaults verkstadshandbok hos Volvo, vet inte om det fortfarande går. Den var uppdelad i flera volymer, minns att en bekant köpte hela paketet i samband med att han köpte en ny R19 strax innan år 2000.
Kolla om motorhandboken finns att köpa där, den borde ju inte vara så blodigt dyr? Jag kan ha fel :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Har du letat på youtube? Många dokumenterar sina renoveringar där Motorn lär ju sitta även i andra bilmodeller..
Den sidan jag skrev om ovan svarade på mina frågor så nu går vi vidare. https://www.scribd.com/document/192710171/F4R

Fick i brevlådan för 10 minuter sedan 10.9 skruvarna till bromsoken. Så I morgon blir jag färdig med bromsarna. Varit ute i eftermiddag och skurit bort muttrarna på flänsen mot katalysatorn. Fick ganska lätt bort pinnskruvarna. Nya skruvar och förkopprade muttrar kommer i morgon. Även svetsat sprickor I värmeskölden. Fick även svetsa i 2st brickor då det blivit lite väl stora hål.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick min nya ventilbåge igår testade den nu på morronen samtidigt som jag städar. Notera så sned ventilen är fast jag knackade den rätt innan jag tog ut den.
Frugan är och handlar födesedags present till yngsta dottern (45 år i början på maj), f.n vad fort tiden går) Yngsta och nästa barnbarnet har fått varsin bil......Tösen fick en Volvo V60 eller liknande (ska bi A-traktor) och pågen fick en VW Golf. Han fyller 17 i år så han ska börja övningsköra "på riktigt" men hon ska bara lära sig köra moped........
20250425_112815~3.jpg
20250425_112815~3.jpg (1.24 MiB) Visad 1724 gånger
20250425_113937.jpg
20250425_113937.jpg (551.65 KiB) Visad 1724 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
En bild på en massa krokiga ventiler och ventiltätningar........
Var på Renault idag. Vevaxel drevet var ingen Renault del, och nytt fanns inte i Europa. När jag kom hem sökte jag på kilstål men det fanns inte i denna dimesion. Hittade Woodruff kilar i passande dimesion, får slipa ner bågen och fila upp spåret i drevet så blir det nog bra. Har inte hittat några trasiga/skadade ventilstyrningar, trots jag fick knacka ut avgasventilerna
20250428_133634.jpg
20250428_133634.jpg (2.84 MiB) Visad 996 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Varit på Biltema och handlat ventilslip pinnar och slippasta. Har visserligen pasta hemma men den är inte använd sedan jag renoverade motorn till min PV -62 i början på 80-talet...... då använde jag borrmaskin, men det går inte här. För smått och trångt
Köpte även motorolja (syntetisk 5W40 C3) och glykol. Fast jag hade en stooor balja rann det mesta kylarvätskan utanför.
Det blev tvärstopp i arbetet med Renaulten. Har visserligen fixat en ny kil och filat upp spåret i remhjulet så nu sitter det på plats. Slipat in alla ventiler men sedan tog det stopp. www.trodo.se har skickat en styck ventiltätning istället för en sats med 16 st. Även tätningarna till insugningröret var det samma, en st istället för en sats. Detta kollade jag inte när jag fick hem det, utan först när jag skulle använda dom. Suck... 🤮🤮. Pratat med dom och det ska reklameras och det tar väl någon vecka, det går aldrig fort vid reklamationer. Har gjort en ny beställning med dessa delar och några andra som jag ska skicka idag om jag inte hör något. Det är bara några hundra kronor (c:a 500 kr) så i sammanhanget är det som vi säger här i Halmstad bara "ett piss i Nissan".

Om man skal tävla i NASCAR borde man anskaffa[…]

Det är inte så du råkat ladda ner[…]

@Erik Å , Alla vikter satt på, men ha[…]

Missljud från motor

Frikopplingshjullet generator, multiremen, spä[…]