NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1608446
Okalettos skrev: Idag, 18:05 ..Men ingen skillnad tyvärr 🥵..
Har du kollat om alla skivorna blir jämnvarma (eller lika axelvis iallafall) efter provturen?
Eller har något ok tagit semester pga luftbubblor? :-)
#1608448
Erik Å skrev: Idag, 19:33
Okalettos skrev: Idag, 18:05 ..Men ingen skillnad tyvärr 🥵..
Har du kollat om alla skivorna blir jämnvarma (eller lika axelvis iallafall)
Eller har något ok tagit semester pga luftbubblor? :-)
Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt jämnvarma axelvis.. Och de nyper ordentligt när man kör och bromsar hårt, utan att bilen drar åt något håll..
#1608449
Okalettos skrev: Idag, 19:40
Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt jämnvarma axelvis.. Och de nyper ordentligt när man kör och bromsar hårt, utan att bilen drar åt något håll..
Okej bra. Där tog idéerna slut :-)
Kan alla ok som är av glidkolvstyp röra sig fritt på glidpinnarna så att båda beläggen når fram till skivan?
Skulle ett belägg hänga upp sig en bit från skivan lär du få något slags "slack" när du trampar på pedalen.
#1608450
Erik Å skrev: Idag, 19:45
Okalettos skrev: Idag, 19:40
Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt jämnvarma axelvis.. Och de nyper ordentligt när man kör och bromsar hårt, utan att bilen drar åt något håll..
Okej bra. Där tog idéerna slut :-)
Kan alla ok som är av glidkolvstyp röra sig fritt på glidpinnarna så att båda beläggen når fram till skivan?
Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna är i nyskick och insmorda med bromscylinderfett.. Och alla 'ståltråd-byglar' är nya..
Samt nya skivor och belägg fram och nya belägg bak på knappt 1år gamla skivor..
#1608451
Okalettos skrev: Idag, 19:56 Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna är i nyskick och insmorda med bromscylinderfett.. Och alla 'ståltråd-byglar' är nya..
Samt nya skivor och belägg fram och nya belägg bak på knappt 1år gamla skivor..
Lite toleransfel på beläggens stålplattor eller okhållare och beläggen fastnar ute i något hörn..
När man kombinerar tredjepartsdelar så hamnar man lätt utanför toleransberäkningarna som Volvos (eller föralldel Fords) ingenjörer en gång gjorde. Kineserna kopierar ofta kopior de fått tag i, icke gynnsamt för snäva toleranser :-/ Felen byggs på för varje kopiering så att säga.
Har sett att en del tillverkare av skivor bak till P80 har avsiktligt lagt på en millimeter på skivans tjocklek. Så trevligt att få mer att slita på :-) Men med nya belägg på maxtolerans är det inte säkert att det går att montera ihop allt :-/
Minns att nån här hade köpt nya bak-ok där skivan helt enkelt inte fick plats mellan klackarna i okets gjutjärn :-o
#1608452
Erik Å skrev: Idag, 20:01
Okalettos skrev: Idag, 19:56 Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna är i nyskick och insmorda med bromscylinderfett.. Och alla 'ståltråd-byglar' är nya..
Samt nya skivor och belägg fram och nya belägg bak på knappt 1år gamla skivor..
Lite toleransfel på beläggens stålplattor eller okhållare och beläggen fastnar ute i något hörn..
När man kombinerar tredjepartsdelar så hamnar man lätt utanför toleransberäkningarna som Volvos (eller föralldel Fords) ingenjörer en gång gjorde. Kineserna kopierar ofta kopior de fått tag i, icke gynnsamt för snäva toleranser :-/
Ja så kan det förstås vara.. Allt är visserligen köpt på Biltema, men man vet ju inte vem som tillverkat oken, skivorna och beläggen..
Jag får väl köra 'hårt' ett par hundra mil och se om det blir bättre..
Nästa steg får annars bli att avlufta igen (med förhoppningen att 'avluftning' av modulatorn flyttat ev luft nedströms)..

Som det är hittills så är det lite farligt att köra (framförallt i krypfart) när man ska bromsa och man blir varse att man borde bromsat lite hårdare 😬..

Mvh 🙂
#1608453
Kolla att du kan rucka på oken tills inre eller yttre belägg ligger hårt mot skivan.
Skulle det bli glipa på ena sidan, som inte vill stängas med handkraft applicerad på oket, är något fel..

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]