Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ericmagnus
Hej! Min V70 2009 2.0 Flexifuel vibrerar konstigt vid tomgång. Motorn puttrar i intervaller mellan 4 och 20 sekunder, ibland två puttringar direkt efter varandra. Jag tänkte om ett av tändstiften var gammalt, men det var de inte. Jag vet dock inte om de kanske är defekta från fabrik? Jag har ingen aning hur jag kollar det.
Men jag testade att köra med injector cleaner, det fungerade ungefär ett dygn sen började det igen. Så jag gissar att det är en av spridarna som är igensatta eller helt sönder? Jag har aldrig bytt dem på den här bilen. Behövs hela spridaren per cylinder bytas eller är det bara att byta filtret i spridarna? Samt är det svårt? Jag kunde inte hitta någon video på någon som hade gjort det. Hjälp hade uppskattats.
Ericmagnus skrev: sön 20 apr 2025, 22:45 .. jag testade att köra med injector cleaner, det fungerade ungefär ett dygn sen började det igen. ..
Det låter ju hoppfullt :-)
Testa med injection cleaner när du har lite bränsle i tanken så att koncentrationen blir hög. Kör en sväng så cleanern kommer in i spridarna och låt sen bilen stå över natten eller gärna ännu längre så cleanern får god tid på sig att lösa upp eventuellt gegg. Säkert bra med en kort tur emellanåt för att spola igenom spridarna.
Hej igen! Nu misständer en cylinder ett. Det var sen jag bytta nu från etanol till bensin, motorn vibrerar något sjukt vid lägre hastigheter, samt vid gaspådrag. Obd2 läsaren kunde inte säga något specifikt utan att cylinder 1 misständer. Testade att byta tändspolaren, men det gjorde inget. Hade nog 50/50 blanding först efter tankingen, och då började misständingen. Har nu tankat mer men obd2 läsaren säger att det fortfarande är 70% etanol i tanken, vilket absolut inte är.
Så undrar om den datorn som räknar ut etanol tankingen är körd nu och undrar om det är något man själv kan nollställa?
Användarvisningsbild
av LeifA
Det är spridarna som gett upp, de är riktigt dåliga på dessa motorer. Bytt alla så går det igen och kör inte på etanol,
Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen några minuter) :-) Sådant brukar nollställa all adaptering, vanligt krav i Volvos funktionsspecar till underleverantörerna..
Beräkning av etanolhalt kan mycket väl bygga på att en viss öppettid på spridarna förväntas ge ett visst värde från lambdasonden. Fel på spridarna lär rycka undan mattan under fötterna på algoritmen som räknar på detta.. :-D

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]