Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1608321
Tjena! Jag har haft lite strul med min v70 på sistone. Bilen har i åtminstone 1-2 års tid haft ganska ojämn tomgång. Den har hoppat upp och ner lite men så fort bilen gått ettag så har det blivit normalt. Däremot så blev bilen stående under vintern och jag upplever att det blivit betydligt värre på sistone. Tomgången hoppar nu mellan normalt och ungefär 1500 varv i värsta fall, fram och tillbaka, typ som att den andas. På grund av att bilen har automatlåda så leder det till att bilen går ganska ryckigt utan gaspådrag och kan gasa lite av sig själv i kortare sekvenser. Jag upplever även att bilen kan hålla kvar på högre varvtal under en stund trots att man släppt gasen (Kanske bara är en funktion av dålig mysko växellåda?). Jag har antagit att det är spjällhuset som krånglar då det verkar vara ett vanligt problem. Dock när jag läst lite mer så verkar det som att man borde få en ETS lampa i så fall, något som jag aldrig fått. Det får mig att tro att det kanske är vakumläckage eller LMM/MAF som strular. Har ni några tips på vad det kan vara och hur jag enklast diagnostiserar? Jag har inte tillgång till speciellt avancerade verktyg, har en icarsoft läsare som kan göra det mesta och vanliga verktyg. Tack på förhand!
#1608353
Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
#1608372
Erik Å skrev: Igår, 18:38 Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
Tack för svar! Ska nog prova leta vakuumläckor och även koppla ur LMM under drift. Känns som att det är smidigast att börja med och slipper riva en massa då. Kan man se om det är spjällhuset som krånglar utan att plocka ut, rengöra och se om det blir bättre på så sätt? Tempmätaren tror jag fungerar, tomgångs problematiken är att den svajar i huvudsak. Tänker att ifall tempgivare bråkade så kanske den hade varit stadigt högre?
#1608383
Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens övre kåpa? Kolla isåfall att inte vakuumslangen till den torkat sönder, min gick i smulor när jag drog lite i den :-/
Jag har fått intrycket att Denso-motorstyrningen mäter luftmängd vid stort gaspådrag med LMM och vid tomgång med MAP. De gör så att säga samma sak men är bäst i varsin ände av arbetsområdet.
Sen kör jag injection cleaner emellanåt.. kanske bara inbillar mig men tycker den går jämnare sen.
#1608399
Erik Å skrev: Idag, 08:10 Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens övre kåpa? Kolla isåfall att inte vakuumslangen till den torkat sönder, min gick i smulor när jag drog lite i den :-/
Jag har fått intrycket att Denso-motorstyrningen mäter luftmängd vid stort gaspådrag med LMM och vid tomgång med MAP. De gör så att säga samma sak men är bäst i varsin ände av arbetsområdet.
Sen kör jag injection cleaner emellanåt.. kanske bara inbillar mig men tycker den går jämnare sen.
Jaha okej, då får jag helt enkelt ta en kik där också, tack! Kan inte hitta någon motsvarighet till MAF cleaner som amerikanerna rekommenderar. Kan man använda något annat tror du?
#1608421
Ingen aning, har inte rört min MAF på 65 000 mil :-)
Kladdet inne i spjällhuset går rätt bra att lösa upp med t-röd, borde väl vara ungefär samma kladd som hamnar i MAF?
Hur är det, har även turboversionen en "assisted air valve" eller finns den bara på sugmotorer med Denso motorstyrning?
Sådana ventiler beckar ihop med tiden och ger problem med tomgångsvarvtalet viewtopic.php?f=19&t=175540
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]