Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av storslalom
STolvärmen på förarstolen går på fullgas. trestegsregleringen fungerar i display men det blir hett som tusan oberoende hur man ställer reglaget.
Har googlat, kollat lite på kontaktdon under stolen, haft batteriet bortkopplat men utan framgång.
Vad styr tempen? Någon som har input om detta problem?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är en pulsbreddsmodulerad signal som styr effekten. Det är den som är (ska vara) inställbar. Temperaturen styrs av en termostat och är inte inställbar.
av berrabus
storslalom skrev:STolvärmen på förarstolen går på fullgas. trestegsregleringen fungerar i display men det blir hett som tusan oberoende hur man ställer reglaget.
Har googlat, kollat lite på kontaktdon under stolen, haft batteriet bortkopplat men utan framgång.
Vad styr tempen? Någon som har input om detta problem?
Det kan aldrig bli för varmt :)
Tycker de normalt slår av för tidigt
av storslalom
apersson850 skrev: tis 22 apr 2025, 16:15 Det är en pulsbreddsmodulerad signal som styr effekten. Det är den som är (ska vara) inställbar. Temperaturen styrs av en termostat och är inte inställbar.
Var sitter termostaten? Det verkar verkligen som att det blir för varmt. Är full effekt i alla tre lägen och det verkar skena.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt schemat är det en temperaturgivare, inte en termostat, ser jag. De sitter i sittdynorna i framstolarna.
Givarna är kopplade till en SHM, Seat Heating Module, en under varje stol.

Med reservation för att jag tittade i schemat för en 2011. Jag har inte det för 2014 här. Återkommer om jag kommer ihåg att kolla 2014...
Insåg att schemat för 2014 kunde jag komma åt härifrån, för det ligger på min server där hemma. Det ser likadant ut.
av Lelleprinter
Det jag kan lägga till är att jag fick byta värmemattan för ryggstödet på min 2008'a i höstas.
Då passade jag på att mäta resistansen på tempgivaren som ett bra att ha värde.
Vid cirka 22°C så var resistansen: 5,57 K-Ohm

Om du vill kontrollmäta så är det de två gula kablarna som går från SHM till tempgivaren,
Enklast för att komma åt att mäta är att skruva lös stolen.

Men då måste du också lossa på en kontakt till säteskrockkudden.
För att undvika få en felkod för krockkudden måste du lossa på en batteri-pol först.

Om sensorn ligger i närheten av det värdet så kan du byta plats på SHM-modulen med passagerarstolen och se om felet följer med SHM-modulen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Notera att det rekommenderas att vänta 5-10 minuter från batterifrånkoppling tills man demonterar kontaktdon till krockkuddar. Krockkuddeenheterna har egen backup och vill somna i god ordning först.
Så felsökning av stolvärme går till på följande vis: ??? kommentera gärna.
1, Lossa batteri, vänta 5-10 minuter.
2, Demontera kontaktdon till krockkuddar. Var ligger den, hur känner man igen den?
3, Lossa stolen, fälla bakåt. Vilka muttrar?
Själva felsökningen:
4, Säkringar, reläer. Var, hur?
5. Värmeslinga, mät resistans. Var, vilket värde ska det vara?
6. Tempgivare, mät resistans ca 5,5 Kohm. Färg på kablar?
7, SHM, skifta mellan stolar.
8. Annat ... är detta allt?

Så när man börjar fixa med detta, så ska man nog ha värmeslinga och tempgivare tillgängliga.
Hur lång tid tar det att byta värmeslinga eller tempgivare?

Okej så Polestar engineered är inte sp&[…]

Har bromsskivorna kommit på plats riktigt u[…]

Tankade mer bensin förut, och det finns absol[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]