Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nyga
#1608349
Tjena,
Finns det någon på tråden som har varit med om det är?
Jag en S70-99, kom ut till bilen igår vrider om nyckel och alla lampor i panelen blinkar och ett surrande ljud hörs. Jag kollar batteriet som hade dåligt kräm. Jag har laddat batteriet till i dag och mäter det till 13,3 V
Monterar tillbaka i bilen vrider om nyckeln och får samma fel. Lamporna i panelen blinkar och surrande ljud.
Finns det någon som vet vad det kan vara för fel. Batteriet är ca 4-6 månader gammalt. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1608354
Det är vanligt att det blir fel i något av de två huvudreläerna som sitter intill säkringspanelen i torkardiket.
viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422168
viewtopic.php?f=19&t=166963&p=1478392&p1478392#p1478392
Sen kan omkopplaren i tändningslåset också bli dålig, den styr reläerna.

Men det låter som om batteriet sviktar under last. Mät spänningen medan du vrider på tändningen. Ett friskt nyladdad batteri ska hålla 12V även om du tänder halvljuset t.ex.
Okej när startmotorn går så är det normalt med 6-8V. Startmotorn kan dra uppemot 1000A :-/
Är batterianslutningar och jordflätor fräscha? Har du nåt annat batteri att testa med?
av Nyga
#1608362
Hej Erik,
Tack för svaret.
Jag har tyvärr inget annat batteri att testa med. Men när det gäller batterikablarna plus och minus så är de schysta. Det tråkiga är att jag kan inte starta bilen, så jag kan inte mäta spänningen när motorn går. Men det är intressant de du säger om huvudreläerna och tändningslåstet. Kan man testa dem och se om de är hela eller är det bara att byta.
// Nyga
#1608385
Nyga skrev: Igår, 20:12 Kan man testa dem och se om de är hela eller är det bara att byta.
// Nyga
De två huvudreläerna lär man kunna växla plats på och se om symptomen ändras. De påstås vara likadana.
Har du tillgång till voltmeter så koppla den över batteriet och kolla hur den beter sig när du vrider på nyckeln och konstigheterna börjar. Skulle inte förvåna mig om spänningen hoppar upp och ner..
Det kan också bli glappkontakt inne i batteriet, det har jag råkat ut för :-/
av Nyga
#1608386
Ja, jag har en voltmätare. Om det blir som du säger innebär det då att det är fel på batteriet?
Om batteriet är schyst och jag byter plats på huvudreläerna och jag kan starta bilen ligger fel där då?
Hur vet jag då vilket relä som det är fel på?

Jaha, idag råkade jag ut för samma sak […]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Ingen aning, har inte rört min MAF på 6[…]

Okej så Polestar engineered är inte sp&[…]

Har bromsskivorna kommit på plats riktigt u[…]