av Nizzehult - sön 27 apr 2025, 19:04
- sön 27 apr 2025, 19:04
#1608104
Tänkte först haka på någon gammal tråd om detta problem men hittade ingen färskare än 2016 och då utan direkt lösning så jag startar en ny.
När jag köpte bilen för två år sen så funkade mätaren som tänkt när man tankat fullt och sen ner till ungefär halv tank - sen dog den och rörde sig inte förrän man tankat fullt igen. Men den var inte konsekvent, ibland så gick den bara upp en liten bit fast det var nästan fullt och under färd kunde den ibland gå till noll - och sen komma upp igen. Felet blev värre och värre och nu rör den sig inte alls. Vid sista tankningen till fullt hände heller inget.
Det här är en 86:a med B230A så det finns ingen bränslepump. Jag började med att rota fram kontakterna i bagaget vid tankröret och koppla ett 300 ohms motstånd mellan vit och brun kabel. Hände inget på mätaren. Sen ser jag att det ju bara är en kabel som fortsätter ner till armaturen och det kan ju knappast stämma? Eller är jag på fel kontakt? Fast den har ju gett utslag. Någon har också varit där och skarvat ser man.
Rev sen ut instrumentbrädan och plockade ut mätaren i sig. Se bild. Den innehöll minimalt med elektronik, i princip bara en spole och det gick väldigt trögt att röra nålen jämför med andra mätare. Ska den vara trög? Kunde hur som helst inte hitta något konstigt i anslutningar eller så, mätte alla banor. Sprayade för säkerhets skull alla kontakter. Jag har även ett fel på hastighetsmätaren som uppträder ibland, den vill inte gå igång alls men om man dunkar till uppe på brädan så hoppar den igång. Det är värst i kyla. Detta är dock ett mindre fel som jag bryr mig mindre om.
Frågan är nu om jag ska koncentrera mig på mätaren eller givaren? Det kan ju också vara ett kabelfel där emellan men det är nog mindre troligt.
När jag köpte bilen för två år sen så funkade mätaren som tänkt när man tankat fullt och sen ner till ungefär halv tank - sen dog den och rörde sig inte förrän man tankat fullt igen. Men den var inte konsekvent, ibland så gick den bara upp en liten bit fast det var nästan fullt och under färd kunde den ibland gå till noll - och sen komma upp igen. Felet blev värre och värre och nu rör den sig inte alls. Vid sista tankningen till fullt hände heller inget.
Det här är en 86:a med B230A så det finns ingen bränslepump. Jag började med att rota fram kontakterna i bagaget vid tankröret och koppla ett 300 ohms motstånd mellan vit och brun kabel. Hände inget på mätaren. Sen ser jag att det ju bara är en kabel som fortsätter ner till armaturen och det kan ju knappast stämma? Eller är jag på fel kontakt? Fast den har ju gett utslag. Någon har också varit där och skarvat ser man.
Rev sen ut instrumentbrädan och plockade ut mätaren i sig. Se bild. Den innehöll minimalt med elektronik, i princip bara en spole och det gick väldigt trögt att röra nålen jämför med andra mätare. Ska den vara trög? Kunde hur som helst inte hitta något konstigt i anslutningar eller så, mätte alla banor. Sprayade för säkerhets skull alla kontakter. Jag har även ett fel på hastighetsmätaren som uppträder ibland, den vill inte gå igång alls men om man dunkar till uppe på brädan så hoppar den igång. Det är värst i kyla. Detta är dock ett mindre fel som jag bryr mig mindre om.
Frågan är nu om jag ska koncentrera mig på mätaren eller givaren? Det kan ju också vara ett kabelfel där emellan men det är nog mindre troligt.
Senast redigerad av 1 Nizzehult, redigerad totalt 0 gånger.