Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tänkte först haka på någon gammal tråd om detta problem men hittade ingen färskare än 2016 och då utan direkt lösning så jag startar en ny.

När jag köpte bilen för två år sen så funkade mätaren som tänkt när man tankat fullt och sen ner till ungefär halv tank - sen dog den och rörde sig inte förrän man tankat fullt igen. Men den var inte konsekvent, ibland så gick den bara upp en liten bit fast det var nästan fullt och under färd kunde den ibland gå till noll - och sen komma upp igen. Felet blev värre och värre och nu rör den sig inte alls. Vid sista tankningen till fullt hände heller inget.

Det här är en 86:a med B230A så det finns ingen bränslepump. Jag började med att rota fram kontakterna i bagaget vid tankröret och koppla ett 300 ohms motstånd mellan vit och brun kabel. Hände inget på mätaren. Sen ser jag att det ju bara är en kabel som fortsätter ner till armaturen och det kan ju knappast stämma? Eller är jag på fel kontakt? Fast den har ju gett utslag. Någon har också varit där och skarvat ser man.
20250427_172943.jpg
20250427_172943.jpg (106.23 KiB) Visad 878 gånger
Rev sen ut instrumentbrädan och plockade ut mätaren i sig. Se bild. Den innehöll minimalt med elektronik, i princip bara en spole och det gick väldigt trögt att röra nålen jämför med andra mätare. Ska den vara trög? Kunde hur som helst inte hitta något konstigt i anslutningar eller så, mätte alla banor. Sprayade för säkerhets skull alla kontakter. Jag har även ett fel på hastighetsmätaren som uppträder ibland, den vill inte gå igång alls men om man dunkar till uppe på brädan så hoppar den igång. Det är värst i kyla. Detta är dock ett mindre fel som jag bryr mig mindre om.
20250427_162504.jpg
20250427_162504.jpg (76.91 KiB) Visad 878 gånger
Frågan är nu om jag ska koncentrera mig på mätaren eller givaren? Det kan ju också vara ett kabelfel där emellan men det är nog mindre troligt.
Senast redigerad av 1 Nizzehult, redigerad totalt 0 gånger.
Hm. Inga svar. Men jag försöker vidare. Har lossat på luckan och kollat in där och det är nog originalarmaturen som sitter där av all rost att döma... Men då undrar jag: finns det armaturer där man bara har en enda utgående kabel? Varför sitter det då en skarvkontakt med tre kablar vid tankröret enligt bilden - varav bara en går vidare?
Sen är det nog som jag läst på flera ställen: anslutningen av kabeln ner till tanken som ärgat sönder, jag kunde röra hela den infästningen i sidled. Kan man fixa detta på plats eller blir det till att plocka ut armaturen? Löda är givetvis vanskligt då det handlar om en bensintank, finns det andra lösningar? Att plocka bort alla slangar med sönderrostade slangklammer för att plocka ut hela armaturen blir nog rätt jobbigt bara det...

Sen tänkte jag: om jag kopplar denna kabel lös till jord via ett 220 ohms motstånd, borde inte mätaren röra sig då? För det gör den inte. Däremot har jag ca 90 ohm mellan vit och brun kabel när kontakten är isär.
20250429_162259.jpg
20250429_162259.jpg (195.1 KiB) Visad 879 gånger
Så här ser det då ut vid den trasiga anslutningen, allt har lossnat. Men jag har ca 100 ohm mellan den och jord så armaturen i sig verkar lira. Men hur kan man fästa nåt där utan att behöva plocka ut hela rubbet - för det är ingen lek! Man vill inte löda då det är en bensintank. Borra försiktigt och få in en liten skruv? Hur mycket gods finns det bakom? Finns väl knappast ett lim som är ledande? Någon som har löst detta utan att plocka ut armaturen?

Men det är fortfarande så att om jag jordar vita kabeln så rör sig inte mätaren. Kan jag ha två fel - samtidigt? :-o
20250429_184118.jpg
20250429_184118.jpg (147.68 KiB) Visad 867 gånger
Jag har kört efter trippmätare l många år. Först efter den i mätarhuset, men när den också slutade fungera har jag en gammal mobiltelefon med en hastighetsmätare och trippmätare app. Dock godkänner inte polis och Bilprovning enbart denna lösning. Men så länge original hastighetsmätare fungerar är det Ok.
lennarte skrev:Jag har kört efter trippmätare l många år. Först efter den i mätarhuset, men när den också slutade fungera har jag en gammal mobiltelefon med en hastighetsmätare och trippmätare app. Dock godkänner inte polis och Bilprovning enbart denna lösning. Men så länge original hastighetsmätare fungerar är det Ok.
Jo, så kör jag idag men ibland lånar jag ut bilen längre perioder till folk som är helt otekniska så en fungerande mätare skulle vara på sin plats. Särskilt när den nu har (halv)fungerat så borde det väl gå att få liv i den?
Hm. efter att ha borstat ren ingången för kabeln så inser jag att det nog finns två ingångar, en som via "klumpen" som nu är lös går direkt till jord och den andra som går ner till själva givaren/resistorn. Detta innebär att man behöver få dit två kablar/anslutningar om man ska få detta att lira. Ser rätt svårt ut med tanke på tillgängligheten. Man kanske skulle kunna använda en Dreml och borra två små hål parallellt med det lilla som finns kvar av blecken och sen försöka få dit små skruvar där man ansluter kablar men att få detta att sitta där permanent sen.... Hm.

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]