Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Ibland räcker det att ta av remmen och snurra på pumpen med handen. Är den tillräckligt dålig brukar det kännas "grusigt" när den snurras runt för hand.
av Lars82
Malmstroem skrev: tis 29 apr 2025, 10:00 Ibland räcker det att ta av remmen och snurra på pumpen med handen. Är den tillräckligt dålig brukar det kännas "grusigt" när den snurras runt för hand.
Remmen är redan av. Ska testa att bara snurra på pumpen.

Fråga 1
Ska den snurra lika lätt som hjulet på generatorn?

När remmarna är på hörs ljudet mest när motorn har börjat få temp.

Fråga 2
Hur mycket ska jag spänna remmen som driver vattenpump och servo?
av Malmstroem
Fråga 1: Den ska snurra lättare än generatorn. Viktigaste är att lagren känns bra.

Fråga 2: Lagom hårt... (Ja, jag vet. Mest meningslösa svaret hittills. Drar du för hårt går lagren, för löst så börjar remmen slira.)
av Lars82
Malmstroem skrev: tis 29 apr 2025, 13:35 Fråga 1: Den ska snurra lättare än generatorn. Viktigaste är att lagren känns bra.

Fråga 2: Lagom hårt... (Ja, jag vet. Mest meningslösa svaret hittills. Drar du för hårt går lagren, för löst så börjar remmen slira.)
Fråga 1: ska jag släppa på justerskruven efter jag spänt remmen och låst fast muttrarna igen? Gäller det samma för generatorn. Eller räcker det att spänna remmarna, skruva fast muttrarna och sen är det klart.

Fråga 2: när jag spänner remmarna. Är det vettigt att spänna så jag kan trycka ner remmen 5-10mm när allt är spänt? Brukar även testa om jag kan vrida den ett kvarts varv eller lite till. Men de ska vara motstånd när man vrider.

Fråga3: om jag testar att starta bilen utan vattenpump. Hur länge kan man ha igång motorn innan det börjar bli riskabelt?

Har fått en tid nästa vecka på en verkstad då de ska kolla upp missljudet från motorn. Men de är rätt kul att felsöka själv också plus man lär sig hur olika saker sitter fast eller ska fixas.
av Malmstroem
Fråga 1: Jag hade inte släppt på justerskruven. Bara spänt remmarna och sedan dragit fast dem. Det finns säkert de som gör annorlunda. Tror inte det spelar någon större roll.

Fråga 2: 5-10 mm med moderat tryck låter vettigt. Men jag ska nog vara lite försiktig att uttala mig. Jag har en gång i tiden spänt fläktremmen så hårt att vattenpumpen bara höll ett par mil...

Fråga 3: Ett antal sekunder bör gå bra. Jag hade inte kört den så att jag började räkna i minuter.
av Lars82
Malmstroem skrev: tis 29 apr 2025, 17:37 Fråga 1: Jag hade inte släppt på justerskruven. Bara spänt remmarna och sedan dragit fast dem. Det finns säkert de som gör annorlunda. Tror inte det spelar någon större roll.

Fråga 2: 5-10 mm med moderat tryck låter vettigt. Men jag ska nog vara lite försiktig att uttala mig. Jag har en gång i tiden spänt fläktremmen så hårt att vattenpumpen bara höll ett par mil...

Fråga 3: Ett antal sekunder bör gå bra. Jag hade inte kört den så att jag började räkna i minuter.
Då kör jag på och spänner som jag har gjort tidigare. Men ska testa att snurra hjulet på vattenpumpen först och känna efter. Jag har inte plockat av själva remhjulet som sitter på pumpen. Borde kunna gå att känna ändå. Jag brukar trycka med ett finger på remmen för att se hur långt in den svackar. Brukar uppskattningsvis ligga mellan 5-10mm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som skrivits ovan, med remmen av så "känns/hörs" det i vattenpumpen om den är dålig i lagren när man känner på den. Men en sådan vattenpump kan hålla många år ändå. Om den inte läcker, förstås.
av Lars82
lennarte skrev: tis 29 apr 2025, 18:53 Som skrivits ovan, med remmen av så "känns/hörs" det i vattenpumpen om den är dålig i lagren när man känner på den. Men en sådan vattenpump kan hålla många år ändå. Om den inte läcker, förstås.
Lät inget från remhjulet som sitter på vattenpumpen. Men jag tyckte den snurrade dåligt. Se klippet på min sida

https://youtube.com/shorts/IdX14_TLYd8 ... 0OjrSPgjpr

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]