Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norenfalk
Hej,

Sambon parkerade bilen hemma och lade i handbromsen. Självklart säckade oket ihop.

Ena sidan är bytt sedan tidigare pga samma sak. Nu kan jag byta skräpet själv. Något speciellt att tänka på? Misstänker att jag får bända bort oket med kofot då det bara tuggade, så splinsen inuti är väl runda nu.

Kollade infästningen på broms ledningen, något speciellt att tänka på där, eller är det så enkelt att bara släppa på skruven?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det är inte säkert att du behöver byta ok. På min var det spliensen på motorn som gav upp (upprostad).
Plocka av motorn och se hur det ser ut först är mitt tips.
av Norenfalk
Cotag skrev: fre 25 apr 2025, 23:19 Såhär såg min ut: viewtopic.php?p=1520156#p1520156
Misstänker att det ser likande ut. Det tuggade rejält så beställde hem ett nytt ok, onödigt eller inte det visar sig.

Men för att få bort bromsoket som sitter nu så blir det väl våld och vaselin, eventuellt knäcka det om det sitter för hårt. Man kommer ju inte åt nedre skruven till motorn. Eventuellt spräcka plastlocket så man kommer åt torxen där inne och kan hänga tillbaka motorn :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Ta bort elmotorn så kan du säkert "backa" kolven med något verktyg. Sedan tar du isär och smörjer det nya oket innan du monterar det. Bytte oken på guddotterns V60 för något år sedan, det hade det inte gått många mil till innan hon blivit ståendes.
Jag smörjer numera alltid splinsen när jag byter klossar. Använder batteriet till gräsklipparen (12V 4,5Ah) och 2 kablar för att backa och köra fram kolven.
På frugans Subaru XV -21 hade jag nu när jag bytte till sommardäck isär och smorde upp klossar och då även elmotorn. Där är inga tunna fina splines på den utan en grov Torx typ 40 eller 50. Så det lär hålla bättre, och nu är det dessutom ordentligt smort 😄😄
Användarvisningsbild
av Cotag
Norenfalk skrev:Man kommer ju inte åt nedre skruven till motorn.
Låter konstigt men jag får tro det eftersom jag inte skruvat V70 själv.
Ja då återstår väl mest våld för att flytta oket tills du kommer åt nedre motorskruven.
av Norenfalk
lennarte skrev: lör 26 apr 2025, 05:50 Ta bort elmotorn så kan du säkert "backa" kolven med något verktyg. Sedan tar du isär och smörjer det nya oket innan du monterar det. Bytte oken på guddotterns V60 för något år sedan, det hade det inte gått många mil till innan hon blivit ståendes.
Jag smörjer numera alltid splinsen när jag byter klossar. Använder batteriet till gräsklipparen (12V 4,5Ah) och 2 kablar för att backa och köra fram kolven.
På frugans Subaru XV -21 hade jag nu när jag bytte till sommardäck isär och smorde upp klossar och då även elmotorn. Där är inga tunna fina splines på den utan en grov Torx typ 40 eller 50. Så det lär hålla bättre, och nu är det dessutom ordentligt smort 😄😄
Jag kommer åt ena skruven till ”huset” sen knäcker jag det andra örat så kan jag skruva tillbaka handbromsen för han och slipper våld och vaselin iaf :-D
av Norenfalk
Cotag skrev: lör 26 apr 2025, 11:04
Norenfalk skrev:Man kommer ju inte åt nedre skruven till motorn.
Låter konstigt men jag får tro det eftersom jag inte skruvat V70 själv.
Ja då återstår väl mest våld för att flytta oket tills du kommer åt nedre motorskruven.
Den nedre sitter riktigt dåligt till, går säkert med tunnare verktyg, typ en vanlig torx med 90 graders böj. Men jag knäcker det örat så jag kan släppa på handbromsen för hand. Inväntar det nya oket dock.
Användarvisningsbild
av Cotag
Norenfalk skrev:typ en vanlig torx med 90 graders böj
Ja det var nog en sån jag använde. En sats kostar begränsat med pengar på Biltema, typ.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]