Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robert123
Hej,
Fick nedslag på besiktningen pga glapp i inre styrled på vänster sida på en v60 2011.

Fick leden utbytt på en mindre verkstad, och efteråt tycker jag det finns ett spel i ratten innan hjulen börjar svänga.

Man kan vrida ratten några grader innan den tar. Det gör även att bilen spårar när man kör på motorväg.

Jag åkte tillbaka till verkstaden som kollade igen. Dom sa att hjulinställning skulle hjälpa, så jag åkte till Euromaster där dom kikade på bilen först. Personen där tyckte att det var märkligt och att ett sådant glapp/spel inte kommer försvinna av en hjulinställning.
En sak som var konstig var att medan bilen var upphissad kändes styrningen mer tight och hjulen svängde direkt.
När man hissade ner den och körde fram nån dm så kom spelet tillbaka.

Se video nedan

https://youtube.com/shorts/68KYecCJYmI? ... 6WtyXZdW71

Vad kan det vara? Styrväxel glapp?
av vjohnj
Nej det ska inte vara sånt glapp.
Nått är fel har verkstaden skruvat dit allt som de ska?
Åk till en annan och be de kolla. Men vad sa besiktning vid efterkontroll?
Eller har du inte varit där
Jag körde tillbaka till verkstaden direkt efter bytet eftersom jag märkte spelet i ratten direkt. Dom tyckte att styrleden var stum och korrekt monterad och att en hjulinställning skulle fixa det.
Sedan åkte jag till Euromaster men gjorde inte en framvagnsinställning ännu pga deras kommentar att hjulinställning inte skulle lösa felet.

Har ännu inte åkt på efterkontrollen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
Verkstaden var en mindre nogräknad verkstad men tyckte dom borde ha koll på detta, är väl inte speciellt komplicerat..
Det är inte så att spindelleden också är glapp och att det doldes bakom problemet med glapp i inre styrleden...
Klonkar det om du åker på kullersten?
Spindellederna brukar hamna i spänn om man lyfter bilen så då märks minsann inget glapp :-/
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
robert123 skrev: ons 23 apr 2025, 18:26 .Hur kollar jag lättast om det är spindelled? Bända med kofot?
Man ska ha en sån lyft som bilprovningen har, med manicker som skakar framhjulen i sidled :-)
Nä det är svårt, kofot kanske. Spindellederna är nästan alltid i spänn när bilen står still.
Men som sagt lyssna efter klonk på kullersten. Är det styrleder brukar man känna att det slår i ratten samtidigt som det klonkar. Spindelled klonkar bara ;-)
Glappa stabilisatorstag klonkar också iofs.. brukar gå att provocera fram om man håller i takräcket och gungar bilen i sidled.
Jag hade åkt tillbaka till bilprovningen för att kolla om de säger något.
Gör de inte det är det ju bra kanske men säger de något vet man ju direkt vad det är för fel.
S6024t skrev:Hur gjorde dom när dom lossade på inrestyrleden,vred dom bara lös den? Man "måste,bör" hålla mot på kuggstången!!
Det vet jag inte.
Tycker inte det ser ut som att han gör det här

Nu var jag på bilprovningen och han godkände bilen för det var på gränsen.

Han var väldigt hjälpsam och kände på styrleder, rattstång m.m.
Han trodde att det antingen var glapp i styrväxeln eller att den nya styrleden inte var helt iskruvad, men då behöver man lyfta bort damasken för att se det.
Han höll vara en hand på vardera styrled medan jag svängde och han tyckte det kändes tydligare på vänster sida, där styrleden var bytt… får väl åka tillbaka till verkstaden och be dom kolla igen.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]