Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
Ta bort stötfångaren,den är inte så jobbig,sen kan du byta låset lätt.
Användarvisningsbild
av pang58
Jag "löste" det med hjälp av Mekonomenverkstaden. De tog ur lyktan och grillen och kom åt och bytte låset på så sätt.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
hag skrev:
pang58 skrev: Kanske en gammal tråd men hur gör man för att "bygla givaren med ett gem"? Kommer man åt utan att demontera hela fronten?
Ja, en gammal tråd och en gammal fråga..hursomhelst;

Jag har en V70 II -08 och fick plötsligt denna varning som började stöka. Inget larm gick men det är ju likväl irriterande med varningslampa när man kör. Det är i höger huvlås givaren sitter. Kabeln går precis längs med strålkastaren ganska högt upp. Tar du ut höger strålkastare är det lite lättare att se den kanske, och det skarvdon som sitter fast där med en 'plastplupp' i plåten. Det är en tvåledare och den 'hona' som kommer från bilen kan man bygla med en tjockare tråd om man tycker det är en ok lösning.

https://drive.google.com/file/d/0B1tqKS ... p=drivesdk

Att byta huvlås själv känns bra mycket knepigare att komma åt dock. Jag gissar att det är underifrån man möjligen kan nå bultarna? Om man plockar bort sprutskyddet/plasten under grillen till lr...?
Har nån tips om det så uppskattar jag det.
Har samma bekymmer på min och tänkte bygla innan jag lämnar in för byte av huvlås då bilen larmar i tid och otid. Men för en som inte är så van med elektronik, jag tar alltså en kabel i lämplig tjocklek och sätter vardera ända i honans kontakt som syns på din bild och fixerar sedan kabeln med något lämpligt? (eltejp och strips exempelvis)

Har jag förstått det rätt? :-D
av S6024t
Här det på en -09 och -13 sitter i högra huvudet,samma på s80/v70. Man kommer inte åt det utan att skruva en massa. Kontaktstycket sitter i motorrummet ,strax bakom huvlåset,jag drog isär kontakten och byglade i kontakten....
Användarvisningsbild
av SebastianJ
S6024t skrev:Här det på en -09 och -13 sitter i högra huvudet,samma på s80/v70. Man kommer inte åt det utan att skruva en massa. Kontaktstycket sitter i motorrummet ,strax bakom huvlåset,jag drog isär kontakten och byglade i kontakten....
Gjorde lika igår, fungerat bra hittills :-)
av Martin72
HUV ÖPPEN VOLVO V70 2009

Dra isär kontakten, en liten 2polig, sitter på plåten vid högra strålkastaren mot kylaren. jag byglade hanstiften med en bit avisolerad kabel och virade runt. ( kunde ha tagit stålull och tryck i) Ihop med kontakten.. varningslampan släckt
av ohenriksson
Martin72 skrev:HUV ÖPPEN VOLVO V70 2009

Dra isär kontakten, en liten 2polig, sitter på plåten vid högra strålkastaren mot kylaren. jag byglade hanstiften med en bit avisolerad kabel och virade runt. ( kunde ha tagit stålull och tryck i) Ihop med kontakten.. varningslampan släckt
Tack funkade perfekt. Slipper jag bli väckt i natt igen :-) Någon som sitter inne på en guide för att byta huvlåset på smidigast sätt?
av Dieselvolvo
Har bytt låset, men upptäckte att det sitter fel kontakt (3stift/3kablar ist. för 2)...detta lås verkar sitta på xc70....Någon som vet vad den extra (gula) tråden är till för?

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]