Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

NU! Har jag kört mina smala, höga 14" 175/80-däck och hastighetsmätaren visar rätt. Dvs 2-4 km/h över istf nästan 10 med de gamla 185/70-svålarna. Teoretiskt har nu omkretsen ökats 3% eller så. Att "Sorken" går högt, blir tyst, mjuk, och styr skönare i låg fart är bonus. Ofattbart att Volvo säger att de här ska ha fula, feta, tillplattade däck.
Tillägg: Conti runt 11 000:- "färdigt på bilen" eller Falken Sincera för hälften. Jag tog Falken även om de är farliga för sorkar. :-o
Radion. Kunde inte motstå att montera Bosch äkta gula varsel anno 1977 och satte 4,6W LED i dem. De sena 240 hade automatiskt halvljus och det vill jag inte ha. Kan vissa LED störa radiomottagningen? Har aldrig hört något liknande.
IMG_0940.jpg
IMG_0940.jpg (179.5 KiB) Visad 700 gånger
(Hjulsidorna kommer på vid efterdragningen. Bak är det 30 mm breddat per sida. På bilden tyvärr vintergrillen kvar.)
Uppföljning. Senaste notering på bensinförbrukning är som vanligt: 0,74 l/mil trots att min vägmätare nu rullar betydligt långsammare*. Så överlägset lättrullande är dessa däck. Energiklassade B eller C. A-klass fanns inte. Däcktrycket jag håller är 2,7 eller mer. Slitstyrkan Falken Sincera är naturligtvis okänd, men att dessa skulle klara hälften mot Conti UltraContact 6 som faktiskt kostar dubbelt, är inte troligt.
(Förbrukning de senaste två åren 0,67-0,83 med ett medel på 0,75. Jag har järnkoll på detta, men är såklart beroende av mackarnas flödesmätare och min egen vägmätare för nogrannheten. I ärlighetens namn kör jag mycket mjukt. Undviker stadskörning och vinter. Drar sällan tungt.)
*Jag ska försöka ta ett vettigt mått på omkretsen. På de gamla 185/70 och mina nya 175/80. När de ligger bredvid varandra är 185:orna synbart mindre.
Om jag kommer ihåg rätt så satt det 185x14 däck på combi modellerna och 175x14 på sedanen original. "Snikmodellen" (240 L) som fanns dom första åren hade 165x14. Däck med lägre profil kom väl först med turbo modellerna i början på 80-talet. Sedan hade väl dom sista modellerna 15" fälgar (som 740) dom sista åren.
Tänk på att kombimodellen ska ha förstärkta däck som tål den högre lastvikten.
Ja, Lennart, så kan det ha varit, men för sista året (-93) står det 185/70 R14 på alla 4- och 5-dörrars (men faktiskt 185 R14 för vinterdäck, vilket då avser standardprofil 80 kanske?).

Belastningsklass 88 (ev 87) eller 560 kg. Jag hade en 245:a med Volvos Courier-däck på, de var klassade 91, dvs väl 600 kg, ungefär.

Jag skulle rekommendera alla att använda 175/80 R14 88T för normal körning och av utseende- och komfortskäl. Tyvärr blir väl sådana däck mer svåråtkomliga i framtiden och därmed dyrare.

Vet du varför det stör i radion när mina LED-varsel tänds? Återigen taskig jord? (Jag monterade dem med original relä, mer för att det kom med lyktorna än att jag tror att de behövs.)
Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]