Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fantomen81
Hej.

Jag startade en tråd i V60-forumet då jag hade hittat en bil jag gillade.
Men fått lite info ang. motor och så, så jag inte intresserad längre. :-o
Jag tänkte be om hjälp i denna tråden istället, då jag har noll koll på bilar och motorer m.m.

Jag har hittat dessa tre som verkar vara okej, men är de okej?
Vilken hade DU köpt av dessa?
Jag förstår såklart att man tycker olika men önskar bara eran input, vad just ni tycker. :-)

https://www.blocket.se/annons/1002459619

https://www.blocket.se/annons/1002539566

https://www.blocket.se/annons/halland/v ... 1002142394

Är de något att ha?

/Marcus
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är ju helt olika drivlinor men jag hade gått på den första om man inte behöver AWD.
Dels gillar jag diesel bättre, men den är även nyare och verkar ha mer utrustning.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Av de du länkat till (D3, D4 och T5 AWD) hade jag valt den första. Personligen hade jag kikat vidare om jag kunde ha hittat en med lägre miltal, antingen genom att hålla koll på begagnatmarknaden eller gå upp i pris. D3 duger gott och väl i de allra flesta situationer medan D4 är likadan fast med lite mer prestanda. T5 AWD är mer av ett specifikt val, ett val du väljer för att du vill ha just T5 AWD.

Jag köpte min V40 Cross Country D4 (ganska nyligen) när den hade gått 5 000 mil och en familjemedlem köpte sin V40 D3 (för två år sedan) när den hade gått 7 500 mil - båda två köptes till bra priser. I efterhand har priserna så klart gått upp men jag är övertygad om att du får en hel del lägre mil om du går upp i pris.
av Fantomen81
Tack för era inputs!!

Det är just det som är ”problemet”, kan inte gå upp mer i pris.
Men jag ska kika vidare, kanske kommer något ändå. 🙂
Men just nu ”leder” den första av länkarna. 😊
av Fantomen81
Hej igen.
Se iväg och provsatt i en V40 och kände mig väldigt instängd. Så jag kommer inte längre vara intresserad av S40/V40.

Jag tackar för era inputs!
Ska man radera tråden eller hur brukar ni göra på forumet?

/Marcus
Användarvisningsbild
av ShogunX
Gällande vad man får för pengarna idag är V40 och även V40 Cross Country enligt mig i ett underläge jämfört med S/V60. Lättast är att göra en lista med delar du söker i en bil och sedan se vilka bilmodeller som matchar dina krav. I en sådan process brukar en del saker klarna; exempelvis om man behöver AWD eller inte, vilken bränsletyp som passar en bäst, vilken prestanda och utrustning man behöver eller vill ha.

Trådar brukar få vara kvar för framtida bruk.
av dieselputte
Grannen hade tidigare en V40 privatleasing. Deras omdöme efter 2 år var att det enda den dög som var typ att ta hem varor från Systembolaget.

Hade tidigare en V50, köpte en V60 D3 Classic -18 för drygt 4 år sedan. Bästa bil vi haft.
av Fantomen81
Tack för era svar.

Just nu kollar jag på S60/V60 och V70.
Hittat en S60 som verkar vara intressant men frågan är hur svårt är det att gå från kombi till sedan? 😅

Men får hur det blir.

Än en gång, tack ska ni ha!

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]