Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hugo1234
Hej,
Fordonet: Volvo XC90 5 dörrar Herrgårdsvagn D5 AWD Inscription D4204T23 AWTG-81 SC AWD 108975 2017. Gått 22000 mil. Servad årligen hos Bilia.

Problemet: motorlampan lyser. Bokar tid på bilia, får veta att ventilerna läcker avgaser. Oklart varför. Motorn måste bytas ut alternativt renovera toppen med osäkerhet om cylindrar och kolvar efteråt.

Pris 105000 kr.

Jag vet inte, men det känns orimligt att motorn bara ska hålla 22000 mil på en bil i miljonklassen. Vad gör jag?
av KalleJ
Spelar väl ingen roll vad bilen kostar, motorn är den samma som alla andra VED dieslar för under 400.000kr
Ta smällen (kostnaden) för att riva ner topp och kolla att kolvarna ser bra ut.
Så gjorde jag när topplockpackningen och kylarslangarna sköts.

Ny topp kostar gissningsvis runt 20-35tkr + arbete ?

Sen återstår väl frågan om insprutarna mår så bra. Eftersom avgas ventilerna är brända...?
av Malmstroem
Tja, värdet på bilen är högre än reparationskostnaden. Därmed är det logiska att reparera.

Ditt val är att sälja bilen som den är eller att reparera den. Vid reparation är det enklaste att sätta dit en ny motor. Hade det varit min bil hade jag letat efter en mindre verkstad som kan sätta in en begagnad motor.

Att fortsätta felsökning för att eventuellt hitta en billigare reparation är inte heller fel. Jag hade troligen inte valt det alternativet.

Vi talar om en mer än 8 är gammal bil som gått 22.000 mil. Det är tyvärr inte ovanligt att sådana går sönder, även om de kan hålla mycket längre. Går det sönder är det oftast ägaren som får betala.

Min XC90 D5 2017 slog just om till 14.000 mil. Snart kommer jag att få betala alla problem som kommer. Inte något jag ser fram emot, men jag kan reparera mycket för mellanskillnaden till en ny XC90. Gissningsvis är det kring 600.000 SEK...
av perhall
Jag skulle kolla om det finns en fordonsteknisk gymnasieutbildning som vill ha uppdraget. Visserligen kan det dröja ett par månader, men det kommer bli riktigt bra gjort och riktigt billigt. Måste ju va en dröm för en sån skola att få in en så ny bil.
av dieselputte
perhall skrev:Jag skulle kolla om det finns en fordonsteknisk gymnasieutbildning som vill ha uppdraget. Visserligen kan det dröja ett par månader, men det kommer bli riktigt bra gjort och riktigt billigt. Måste ju va en dröm för en sån skola att få in en så ny bil.
Bra tips, men snart sommarlov !
av 20FJan
Några funderingar.
Finns det någon chans att felsökningen är felaktig och problemet är enklare?
Hur vanligt är detta och vad kan ha orsakat det?
Användarvisningsbild
av Cotag
Begär ut kompressionsprovet.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]