Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! På min 940 krånglar hastighetsmätaren och trippmätaren ibland. Plötsligt under körning så går hastighetsmätaren ner till 0 och trippen rör sig inte. Efter en stund hoppar den igång igen.

Oftast händer detta i början av en körning.

Vad kan det bero på och tips på vad jag kan göra.

Övriga mätare fungerar som de ska.

Det är en 940 med ltt -96 och m90.
En knytnäve rakt uppifrån funkar på min 745-a. Dessa mätarhus (alla 7/900) är under all kritik. Har i många år kört med en mobiltelefon som trippmätare då tankmätaren, trippmätaren tempmätaren och även oljetryckslampan efter hand slutat att fungera. Och då en knytnäve ovanpå mätathuset då och då när hastighetsmätaren stannar ........
Är nog tyvärr som Lennart skriver. På min -91a (de årsmodellerna är om möjligt värst) fick jag byta alla dåliga kondensatorer på kretskortet på själva hastighetsmätaren; MEN min funkade trippmätaren på även om mätaren ibland visade 0 km/t och ibland fast på 80 km/t.
Kan vara värt att kolla hur ledningarna till givaren på bakaxelkåpan ser ut, är de dåliga kan de ge samma symptom framförallt att trippen fallerar med.
//Chris
Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.
bönan skrev: lör 19 apr 2025, 21:55 Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.
Tack för tipset. Ska börja med att kolla under först vid bakaxeln. Sen upp till baljan i bagaget. Visst är det samma på en sedan? Är baljan långt bak i bagaget eller nära ryggstödet? Så jag vet vad jag ska leta efter.
På min 745-a följer den kabeln bensin påfyllningen upp mot vänster hjulhus. Där sitter en kopplingsbox som är limmad, sedan fortsätter kablarna frammåt. Dock, kolla på kopplingsstycket som sitter på bakaxeln först. Det kan ärga sönder där, där var felet på ABS-en på min. Det är samma givare.
Om det är kabeln till bakaxeln så funkar det att skarva på en ABS kabel fram från valfri gammal 940 på skroten. Den passar perfekt, är lite mera rejäl, och tätar bra i genomföringen med gummit (samma diameter på hålet till bakaxelgivare som abs fram). Allt man behöver göra är att byta ut hane till hona på kontakten då bakaxeln är hona > hane medans abs fram är hane > hona. Detta kan man ju också skaffa från donatorbilen på skroten om man klipper av abs kabeln från själva bilens härva också.
Lars82 skrev:
bönan skrev: lör 19 apr 2025, 21:55 Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Tack för tipset. Ska börja med att kolla under först vid bakaxeln. Sen upp till baljan i bagaget. Visst är det samma på en sedan? Är baljan långt bak i bagaget eller nära ryggstödet? Så jag vet vad jag ska leta efter.
Ja, ingen skillnad på kombi/sedan. Plocka ur skuffinredningen och reservhjulet så ser du var kabeln kommer upp genom golvet, det är de två tunnare kablarna, du har även grövre kabel till soppapumpen samt kabeln för nivågivaren. Som Lennarte säger så sitter det sedan en kopplingsdosa i övre främre delen av vänster balja. Är först en liten plastlåda man öppnar och sen en kontakt därinne.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]