Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått två prisförslag från två olika verkstäder om jag köper Vparts kitet.

Ena verkstaden (lite mindre) gav mig priset 2900kr för arbetet utan hjulinställning så det för jag göra i efterhand för ca 1200kr så totalt 4100kr + delar.

En annan verkstad (lite större och mer etablerad) gav mig priset 7100kr med hjulibställning + delar.
Båda har bra recensioner på Google.
Vågar man ta den billigare?
Vid de tillfällen jag funderat på att höja bilen är det för att kunna åka på sämre vägar.

Jag var ut på en stubbåker för någon vecka sedan för att hämta ett nyskjutet vildsvin i min BMW i4. Det är bara att konstatera att den är alldeles för låg för sådana aktiviteter. Jag har full förståelse för att TS letar efter höjningssatser.

(Även om jag personligen sålt V90:n och köpt en V90 CC istället.)
least skrev:Om du behöver höja bilen för att du ska lasta mycket, har du koll på maxlasten?
Vill höja bilen för att jag tycker V90 är lite för låg. Bilen blev högre nu när jag bytte till 235/55 R18 däck istället för 245/45 R18 men lite till hade inte skadat.
Malmstroem skrev:Vid de tillfällen jag funderat på att höja bilen är det för att kunna åka på sämre vägar.

Jag var ut på en stubbåker för någon vecka sedan för att hämta ett nyskjutet vildsvin i min BMW i4. Det är bara att konstatera att den är alldeles för låg för sådana aktiviteter. Jag har full förståelse för att TS letar efter höjningssatser.

(Även om jag personligen sålt V90:n och köpt en V90 CC istället.)
Jag ska åka utomlands och kommer nog vara på vägar som inte är de bästa alltid.

Ville köpa en CC men de är väldigt överprisade.
En likvärd V90 CC jämfört med min V90 kostade ca 50 tusen mer men hade gått dubbelt så långt (min v90 hade vid köp gått 6700 mil och v90CC hade 12500mil). Kunde inte rättfärdiga de priserna när vi köpte bilen. Tittade även om XC60 men även de har högt andrahandsvärde.
Pga att vi endast hade en bil, skulle byta in bilen vid köp och har två barn så var enda alternativet att köpa bil i närheten (i Skåne) och förra året fanns inte det så många alternativ tyvärr.
Tycker V90 är en jättebra bil och stort bagage, vilket var en av sakerna varför vi bytte från V60 2015 till denna V90 2020. Med däckbytet är nu V90 lika hög som min V60 var.

Att lägga på större däck + en höjningssats för att nästa få samma höjd som en CC är en ganska trevlig lösning :-)
@Dejan195,

Drivaxlarnas vinkel blir ju skarpare, så ta 15-20mm höjning fram istället för 25mm är väl tipset isåfall.
Så riskerar du inte att få (så mycket) kortare livslängd på dem.
KalleJ skrev: ons 23 apr 2025, 14:01 @Dejan195,

Drivaxlarnas vinkel blir ju skarpare, så ta 15-20mm höjning fram istället för 25mm är väl tipset isåfall.
Så riskerar du inte att få (så mycket) kortare livslängd på dem.
Visste inte att de slet på drivaxlarna :-o
Kanske ska nöja mig höjningen med däcken då :-)
Vet inte om det blir rätt men enligt rullomkrets så är det en skillnad på 38mm från 245/45 18 till 235/55 18

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig l[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️