Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Erik Å skrev:Om de nu, som de påstår, ska rapportera objektivt så kunde de faktiskt ha nämnt att det trots allt finns en liten, liten möjlighet att Ukraina ligger bakom :-D
Extremt mycket av det som skrivs och sänds är bara pressmeddelanden rakt av. Det görs inga egna analyser.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: tis 22 apr 2025, 20:12 Extremt mycket av det som skrivs och sänds är bara pressmeddelanden rakt av. Det görs inga egna analyser.
Visst men faktum kvarstår; SVT hjälper faktiskt till med att sprida rysk propaganda till en stor del av den svenska befolkningen. Alla ifrågasätter inte..
Användarvisningsbild
av Funk
Erik Å skrev:
Lövet skrev: tis 22 apr 2025, 20:12 Extremt mycket av det som skrivs och sänds är bara pressmeddelanden rakt av. Det görs inga egna analyser.
Visst men faktum kvarstår; SVT hjälper faktiskt till med att sprida rysk propaganda till en stor del av den svenska befolkningen. Alla ifrågasätter inte..
Vad skall ifrågasättas ? Att man citerar officiella källor är väl kutym, oavsett hur uppenbart felaktiga de är. Det gäller väl alla öppna nyhetsmedia i hela världen, sedan om det är ett analyserande inslag kopplat till det dyker man in i ämnet med hjälp av experter etc. Ingen har påstått att det är korrekt utan källhänvisar just till att det är ett officiellt uttalande från part i målet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Anfallskrig lönar sig verkligen och legitimeras rättsligt, när tar de resten av Ukraina med godkännade från USA då också. Var ska Tump få Ukainas mineraler från, De ligger ju på Ryska delen? Köpa mineralerna direkt av Putin när han officellt äger dem?

USA vill få ett svar från Ukraina idag om huruvida landet går med på Trumpadministrationens ramverk för fred som lades fram för ukrainarna i förra veckan, skriver Axios.

Förslaget innehåller flera eftergifter till Ryssland, enligt deras källor:

• Ett amerikanskt erkännande av Krimhalvön som rysk.

• Att Ryssland får behålla de ockuperade områdena i Luhansk, Donetsk, Cherson och Zaporizjzja.

• Ett löfte om att Ukraina inte blir Natomedlem.

• Att sanktioner mot Ryssland som införts efter 2014 lyfts.

• Ökat ekonomiskt samarbete med USA i energi och industrisektorn.

Uppgifterna rimmar med vad WSJ och Bloomberg i dagarna rapporterat om USA:s förslag.
av Malmstroem
Slutsatsen av det föreslagna fredsavtalet är för mig rätt klar. Det är bra att ha ett eget, starkt, försvar. Då hamnar man förhoppningsvis inte i den situationen.

I övrigt är det upp till Ukraina att bestämma om de kan acceptera villkoren. Jag förstår både om de vill sluta dö på slagfälten, och om de vill få tillbaka sitt land. Det vi kan göra är att stöda dem i deras beslut. Inte försöka tvinga in dem till något som inte håller i längden.

Fred har tidigare nåtts genom territoriella eftergifter. Finland blev vid en tidpunkt rätt mycket mindre...
av Lövet
Malmstroem skrev:Fred har tidigare nåtts genom territoriella eftergifter. Finland blev vid en tidpunkt rätt mycket mindre...
Vi är ju så ovana vid det idag men i princip alla gränser har avgjorts av krig. Det går inte att komma ifrån det faktumet. Det var bara så länge sen sist nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Malmstroem skrev:Fred har tidigare nåtts genom territoriella eftergifter. Finland blev vid en tidpunkt rätt mycket mindre...
Detta vet Putin och han kommer att göra det. Och efter Krim, Donetsk m.f kommer han försöka utvidga Kaliningrad. Den regionen har idag lngen landväg till Ryssland. Ligger ju inklämd mellan Litauen och Polen.
Vi kunde se Kaliningrad när vi var i Polen för några år sedan. Vi hyrde bil och åkte runt lite och hamnade på en halvö som heter Hel....
av Malmstroem
Putin respekterar bara styrka. Om han tror att han kan komma undan med att utöka sitt imperium kommer han att göra det. Om han inser att det är svårt/omöjligt tror jag inte att han kommer att försöka.

Slutsatsen är igen: Se till att ha ett eget starkt försvar. Då slipper du se någon annans arme på ditt territorium.
av Lövet
Malmstroem skrev:Putin respekterar bara styrka. Om han tror att han kan komma undan med att utöka sitt imperium kommer han att göra det. Om han inser att det är svårt/omöjligt tror jag inte att han kommer att försöka.

Slutsatsen är igen: Se till att ha ett eget starkt försvar. Då slipper du se någon annans arme på ditt territorium.
Man startar bara krig om man tror att man vinner...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: ons 23 apr 2025, 14:22
Malmstroem skrev:Putin respekterar bara styrka. Om han tror att han kan komma undan med att utöka sitt imperium kommer han att göra det. Om han inser att det är svårt/omöjligt tror jag inte att han kommer att försöka.

Man startar bara krig om man tror att man vinner...
Det finns ju en annan sida av saken också, ska man försvara sig, eller ska man lägga sig.

Många hyllar ju att Sverige varit neutralt så länge. Skulle resten av världen tex följt oss och inte kämpat i mot Hitler och låtit honom bygga sitt 1000 åriga rike så hade 60 miljoner inte behövt dö för det hade inte blivit något andra världskrig. Det är väl det som Svenska Freds mfl propagerar för.
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 147

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs