Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars82
Hej! Om man vill lyfta hela bakvagnen i ett lyft för att ställa dit pallbockar. Visst kan man ställa domkraften under dragkroken då? Eller finns det något annat smidigt sätt.

Hur lyfter man hela framvagnen för att göra samma sak där?

Vill kunna ställa upp hela bilen på pallbockar för att bland annat kunna byta bromsskivor, olja i bakaxeln, växellådan, avgassystem osv.

Finns det något smidigt sätt att göra detta på? Vart ställer man domkrafterna bäst? Har kollat på de vanliga lyftpunkterna som finns för domkraften. Finns det fler?

Hur har ni gjort som har pallat upp hela bilen?

Gärna bild om ni har det.
av Lars82
White skrev: mån 21 apr 2025, 10:16 Lyft under bakaxelklumpen istället.

Fram sitter det en domkraftsplatta mitt under frambalken, där lyfter du.
Går det att lufta i bakaxelklumpen? Där oljan finns? Tål den det?

Hur ser domkraftsplattan ut fram?

Håller på att kolla domkraft. Den jag har lyfter som max 38cm. Räcker det för att kunna få in pallbockar?
av TioTusenKRBil
Bak:
Diffklumpen eller dragkroken kör jag på om det är domkraft. Så ställer man två pallbockar under domkraftfästet på vardera sida, eller under bakaxeln beroende på om man vill komprimera fjädring eller ej.
Fram: Smartast är nog att lyfta en gång per sida vid upphängningen eller lyftpunkten i sparklådan. Sen tar man och sätter pallbock på vice versa beroende på om man vill ha komprimerat eller ej. Lyfter du vid t.ex. tråget så kanske även du blir nojjig att det kommer brista och du får köpa nytt + renovera motorn när man väl är där osv osv osv osv osv osv
Vill tilläga att jag brukar ta lyften och belasta fjädringen fram (dumt?) med pallbockarna på domkraftsfästena om jag vill ha den komprimerad med bilen uppe, om det inte går att sätta däcken på något.
Senast redigerad av 1 TioTusenKRBil, redigerad totalt 0 gånger.
av Lars82
White skrev: mån 21 apr 2025, 20:59 Ja den håller. Har lyft mina så i snart 40 år.

Bocka dig ner så ser du den.

Beror väl på pallbockens höjd.
Om man vill palla upp hela bilen. Ska man lyfta bak först? Tänkte de kunde vara smidigt att palla upp den då den behöver nya bromssköldar. Tänkte byta skivor och belägg i samma veva.

Samt olja i bakaxeln och växellådan. Och då underlättar det om den står någorlunda plant.
av TioTusenKRBil
Gör ingen skillnad men är väl bättre att börja fram egentligen så man kan ha i växel och handbroms. Öppna påfyllningspluggen först förresten, så att du vet att den går loss, samt det kommer underlätta vid tömning då det inte uppstår ett vakum.
Användarvisningsbild
av White
Lars82 skrev:
White skrev: mån 21 apr 2025, 20:59 Ja den håller. Har lyft mina så i snart 40 år.

Om man vill palla upp hela bilen. Ska man lyfta bak först? Tänkte de kunde vara smidigt att palla upp den då den behöver nya bromssköldar. Tänkte byta skivor och belägg i samma veva.

Samt olja i bakaxeln och växellådan. Och då underlättar det om den står någorlunda plant.
Jag brukar också lyfta fram först.

Här i länken är bild på domkraftsplattan fram:
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-740-76 ... -7900.html
av Lars82
White skrev: tis 22 apr 2025, 10:57
Lars82 skrev:

Toppen, då vet jag vad jag ska leta efter.
av Lars82
White skrev: tis 22 apr 2025, 10:57
Lars82 skrev:

Tack för tipset om att lyfta framvagnen i domkraftsplåten under frambalken. Fungerade fint. Passade på att använda min nya domkraft som lyfter 51 cm. Körde med två pallbockar fram under respektive domkraftsfäste för att säkra. La även klotsar bakom bakhjulen och handbroms och växel i. Passade på att byta motorolja på pärlan.

Första gången i min ägo. Tror förra ägaren hade slarvat lite då pluggen satt lite smålöst. Inte konstigt att det läckte lite.

Passade på att göra rent så får vi se om de hjälpte eller inte.

Smidigt att man kan hålla till i garaget. Synd bara att garaget är ganska trångt då det är andra bilar där samt bilen är sjukt lång. Enda sättet att få in domkraften under framvagnen var att låta lite av bilen vara utanför garaget. Problem är till för att lösas :)
Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]