Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har rel. nyligen köpt en begagnad V90 recharge (2021), laddhybrid.

När vi åker klagar passageraren att det blir väldigt kallt längs vänsterarmen (mot mitten) trots att värmen är ställd på 23 grader och vi till och med stänger av AC för att inte kyla mer. Ute är det säg 10 grader.
Det är jättejobbigt att frysa in på märgen och resultatet blir en arg passagerare.

Har försökt att ställa om luftflöde men det hjälper inte, det är som att stolen kyler eller att det finns något utblås under stolen, kan det finnas det och kan man stänga det?

Sedan verkar värmen i stolgarna ganska svag, även på nivå 3. Till och med andra gamla bilar värmer mycket mer...
Någon som känner igen dessa saker och har något förslag på åtgärd?
1. Köpt av företag?
2. Om ja: Reklamera dit direkt. Skriftligt.
3. Om nej: Stäng inte av AC. Den skall vara på då det torkar luften och minskar risken för imma. Vad händer om du har uppvärmd bil (alltså kört en bra stund) och du kör på FULL värme. Blåser det varmt överallt då? Hur är luftflödena? Automatiska? Skillnad om ni styr manuellt flöde för flöde?
4. Om ja: Sänk till lämplig temp, blåser det lika varmt (ungefär) överallt? Tips: Termometer (stektermometer til exempel).
5. Skiljer det sig om ni kör eller står still?
6. Stolsvärmen är rätt bra drag i. Är det lika klent på båda sidorna? De är även självreglerande så när det blir för varmt so trappar de ner. Därmed kan det trappa ner tidigare nu när det faktiskt är rätt varmt generellt. Svårt att mäta utan lämplig värmekamera, men om stolarna står på max när det är kallt, känns det som att värmen kommer hyfsat fort och ungefär överallt på stol och rygg?

Min första tanke är bränslefilter e[…]

Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]