Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ska sänka min v70 -13 med coilovers från Jspec.
Dessa coils har vanliga stötdämpare men bilen har nivomatic. Vad behövs att göras? Läste någonstans att man behövde borra upp hålet nertill i vanliga stötdämparen då det är m14 medans gamla hålet där nivomaticdämparn suttit på bilen är m16? Står även på Jspecs produktinfo att bilar med nivåreglering behöver bakre topplagring från en bil utan nivåreglering. "kolvstångstapp 8mm" skrev dom med ett art.nr. som inte fanns. Är det detta som är bakre topplagring eller är jag helt ute och cyklar, refererar till länken nedantill.

https://vparts.se/se/stotdamparfaste-ba ... ering.html

Är det något mer jag behöver tänka på, som vid byte av fjädern eller liknande? tacksam för svar ha det bra!
Det där med 14 och 16 mm gällde i alla fall på en 2012:a. Det ändrades senare till att bli lika för Nivomat och standard, men jag vet inte exakt vilket år.
På den 2016 vi har kan man montera Nivomat utan att krångla med olika stora hål. Funderade på det ett tag då Nivomat är mycket bättre än standard, men jag löste det på ett annat sätt.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]