Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V70 2016 AWD där jag såg att det sitter solida bromsskivor bak. Jag har hört att alla AWD ska ha ventilerade bromsskivor bak, stämmer inte det? Kan förra ägaren ha bytt till solida av "misstag"? Eller behöver man byta bromsoken också för att det skall fungera, vilket man troligtvis inte gör av misstag?

Förstår att man behöver byta bromsok om man vill byta från solida bromsskivor till ventilerade som är tjockare. Men kan man montera solida bromsskivor i ett bromsok för ventilerade?

Mvh Mikael
Hej KalleJ,

Ja det kanske är det lättaste att göra. Har försökt att titta mellan ekrarna på fälgarna, men det är svårt att få en bra överblick över artikel nummer på oket och hållaren. Får väl ta och rota fram domkraften och hissa upp bilen 😉

Ja det har du rätt i, det kan ju bli livsfarligt om det händer!
Tack för ditt svar :-)
Som du säger själv, alla AWD-varianter bör ha ventilerade ok med respektive ventilerade bromsskivor..
Det scenario jag kan se är att förra ägaren kanske bytt från ventilerade till solida bromsok. kan inte tänka mig att en auktoriserad volvo åf skulle göra detta misstag.. så han har väl bytt själv eller gått till någon lokal verkstad och gjort det.

Det jag kan tänka mig om man har ventilerade ok men solida bromsskivor är att bromsbeläggen inte når skivorna vid bromsning.. men jag kanske tänker fel haha..
UnleashFusion skrev:Som du säger själv, alla AWD-varianter bör ha ventilerade ok med respektive ventilerade bromsskivor..
Det scenario jag kan se är att förra ägaren kanske bytt från ventilerade till solida bromsok. kan inte tänka mig att en auktoriserad volvo åf skulle göra detta misstag.. så han har väl bytt själv eller gått till någon lokal verkstad och gjort det.

Det jag kan tänka mig om man har ventilerade ok men solida bromsskivor är att bromsbeläggen inte når skivorna vid bromsning.. men jag kanske tänker fel haha..
22mm vs 11mm skiva.
Friktionsmaterialet är ju dok 14mm eller nått på varje sida.

Bromsokshållarnas utskärning för skivan är 18mm vs 28mm, behöver inte se något artikelnummer.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Hej,

Jag kan inte se att mitt tidigare svar kom med i tråden, så jag gör ett nytt försök.

Jag kunde inte släppa tanken av det som KalleJ sa om att kolven kan tryckas ut, så jag gick direkt ut och tog loss hjulet. Mycket riktigt så var katastrofen väldigt nära! Det yttre belägget sitter enbart med ca 0,5mm i okhållaren och kolven är långt ute! Som jag tolkar det så är det väldigt nära att belägget kommer att lossna och glida emellan skivan och okhållaren. Ren tur att skivorna och beläggen är hyfsat nya, annars hade jag nog redan tappat dom.

Jag kommer att beställa nya skivor och belägg på tisdag direkt från Volvo, så att jag får "riktiga" grejer som verkligen passar till min bil.

Vill verkligen tack er för era svar 😀
Utan dom så hade jag fortsatt att köra och tänkt att jag kollar på detta nästa gång det är dags för att byta bromsarna, vilket hade kunnat leda till katastrof.

Tack igen!

Mvh Mikael
SMJK skrev: sön 20 apr 2025, 20:07
Jag kommer att beställa nya skivor och belägg på tisdag direkt från Volvo, så att jag får "riktiga" grejer som verkligen passar till min bil.
kolla vad volvo kostar först och så jämför dessa: (gäller bara bak)
skivor: https://www.trodo.se/bromsskiva-brembo-09-9587-11 + belägg: https://www.trodo.se/bromsbelaggssats-s ... o-p-86-021
SMJK skrev:
:-o :-o :-o

Mvh Mikael
Biltema har troligtvis skivor på lager och har öppet imorgon.
Belägg har du redan om de inte är ultrabudget skräp? (förra ägaren verkar ju ha en skruv lös)
Deras skivor ska inte vara några bekymmer, undviker helst Biltema belägg, speciellt fram.
Onödigt att lägga 3000kr på bromsarna bak i panik.

Jag kan ta dina gamla skivor förresten :D
SMJK skrev: mån 21 apr 2025, 10:31 UnleashFusion, tack för länkarna till Trodo, ska bli intressant att jämföra faktiskt :)

KalleJ, bor du nära Trollhättan? Isåfall så kan jag möta upp dig och ge dig skivorna när jag har bytt.
Går att komma billigare också. har själv beställt flertal gånger från mister-auto:
https://www.mister-auto.se/bromsskiva-b ... 9958711-p/ 2st för skivor för 1049kr(går att få dom billigare tilltyp 1038kr(via deras mister-auto app) + lite billigare på deras belägg: https://www.mister-auto.se/bromsbelagg- ... -p24078-p/ samt i slutat av kassan så lägger du till "ma10" för 10% rabatt så kommer det kosta dig typ 1400kr. -- sen har vi t.ex. aeromotors.se som är snäppet billigare men leveranstiden är oförutsägbar kan vara från några dagar till ~1-2veckors väntetid. så har man bråttom att få hem delar så är aeromotors inte den bästa alternativet

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]