Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Har en anekdot om det. En kollega bytte bil för tjugotalet år sedan och beskrev hjulen på den nya bilen, hur snygga de var både större, bredare och lägre profil. Lite senare kommer han och frågar om bilaffären försöker lura honom med sin förklaring om att bilen ibland inte ville gå rakt fram på vägen och de förklarat det med hjulen, det var dessutom en ny bil (även framhjulsdriven som jag uppfattar som känsligare).
Användarvisningsbild
av ShogunX
Har också några anekdoter. Ett tag efter att jag köpte min S60 upplevde jag att den spårade en del med sommarhjulen på. Eftersom bilen inte betedde sig likadant med vinterhjulen, som då hade betydligt smalare däck och högre däckprofil, drog jag slutsatsen att däckdimensionen var boven. När sommardäcken byttes ut mot nya slutade bilen att spåra helt. Idag - ett par år senare - känns det som att spårandet långsamt har kommit tillbaka. Dock ej i närheten av lika mycket som med första uppsatsen sommardäck.

En Mercedes E-klass jag hade tidigare var skonad från egenskapen även på de mest ojämna gatorna i staden, trots väldigt breda däck. Den och så gott som alla andra bilar jag kört har haft AWD, vilket sägs spela en viss roll. De enda framhjulsdrivna bilarna jag kört (som inte varit nya låne- eller hyrbilar) är min S60, en tidigare V40, min nuvarande V40 Cross Country och Toyota Yaris.

Av de bilarna är det just S60 och Yaris som har spårat. De båda V40-modellerna har däremot klarat sig. V40; troligen tack vare nya däck under hela tiden och V40 Cross Country; troligen tack vare relativt smala däck med högre däckprofil. Om det sistnämnda håller sig återstår att se när de nya sommarhjulen med bredare däck och lägre däckprofil monteras. Om min spårandet i min S60 kvarstår med nya de nya sommardäcken återstår också att se. I fallet med Yaris är läget mer oklart då sommardäcken har en del år på nacken och detsamma gäller somliga komponenter innanför framhjulen.
Användarvisningsbild
av ShogunX
apersson850 skrev: tor 10 apr 2025, 16:19 Jag märker tydligt att mina sommardäck, 275/45 R20, är mer spårkänsliga än vinterdäcken, 235/55 R19.
Det är en däckdimension som likväl hade kunnat vara 245/55-19. Den dimensionen är långt ifrån överdimensionerad för en XC90 och den hade samtidigt passat bättre ihop med övriga hjulkombinationers rullomkretsar. Volvo tar den typen av smått udda beslut gällande däck- och fälgdimensioner då och då.
av AndS
Om äldre bil börjar spåra ska man kontrollera bussningar t.ex. bakvagnen.
De första V70 III (sista modellen) hade ett komponentfel. Köpte en ny av de första som tillverkades och senare tappade den riktningsstabilitet, speciellt i kurvor och man fick pararera med styrning. De främre gummibussningarna i bakre bärarmen släppte i limning/pressning, blev ett känt fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, de där bussningarna bytte jag på min XC70 II (de hette II, trots att det var tredje serien, för andra serien hette N) när jag hade den och nu har nye ägaren sagt att det är dags igen. 43000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
ShogunX skrev:Det är en däckdimension som likväl hade kunnat vara 245/55-19.
Det skulle den säkert kunna vara. Jag har inte tittat på vad som finns eller vad som passar på den fälg som finns, för jag har inte ägt den här bilen ett år ännu. Vinterdäcken håller en eller två säsonger till - de var inte mycket använda när jag tog över.
Sen får jag se.
Användarvisningsbild
av Sulten
Interessant, min v90cc D5 my20 skal ha minimum lastindex fram på 91 och bak 93. Detta enligt regesterningsgodkjenning i Norge. Skilnad Norge / Sverige?
av KalleJ
Sulten skrev:Interessant, min v90cc D5 my20 skal ha minimum lastindex fram på 91 och bak 93. Detta enligt regesterningsgodkjenning i Norge. Skilnad Norge / Sverige?
Skillnaden är att i Sverige står det tillverkargodkända eller helfordonsgodkända däckstorlekar i fordonsregistret. Inte minimum kraven du kan montera och få godkänd besiktning med.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Monterade sommarhjulen på min V40 Cross Country igår. Det blev en kombination av fälgar på 19x8,5” och däckdimension 245/40-19 (nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6). Även om däcken inte räknas som superbreda förväntade jag mig att bilen skulle spåra något. Det gjorde den inte, trots en längre tur bestående av olika typer av underlag.

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är d[…]

Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]