- fre 11 apr 2025, 08:52
Har också några anekdoter. Ett tag efter att jag köpte min S60 upplevde jag att den spårade en del med sommarhjulen på. Eftersom bilen inte betedde sig likadant med vinterhjulen, som då hade betydligt smalare däck och högre däckprofil, drog jag slutsatsen att däckdimensionen var boven. När sommardäcken byttes ut mot nya slutade bilen att spåra helt. Idag - ett par år senare - känns det som att spårandet långsamt har kommit tillbaka. Dock ej i närheten av lika mycket som med första uppsatsen sommardäck.
En Mercedes E-klass jag hade tidigare var skonad från egenskapen även på de mest ojämna gatorna i staden, trots väldigt breda däck. Den och så gott som alla andra bilar jag kört har haft AWD, vilket sägs spela en viss roll. De enda framhjulsdrivna bilarna jag kört (som inte varit nya låne- eller hyrbilar) är min S60, en tidigare V40, min nuvarande V40 Cross Country och Toyota Yaris.
Av de bilarna är det just S60 och Yaris som har spårat. De båda V40-modellerna har däremot klarat sig. V40; troligen tack vare nya däck under hela tiden och V40 Cross Country; troligen tack vare relativt smala däck med högre däckprofil. Om det sistnämnda håller sig återstår att se när de nya sommarhjulen med bredare däck och lägre däckprofil monteras. Om min spårandet i min S60 kvarstår med nya de nya sommardäcken återstår också att se. I fallet med Yaris är läget mer oklart då sommardäcken har en del år på nacken och detsamma gäller somliga komponenter innanför framhjulen.
• 2016 S60 D4 R-Design
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum