Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chris72
Kolla över ALLA anslutningar, speciellt jordkabeln som sitter på höger sida av motorn, den kan ibland ha oxiderat av eller nästan av, kan ge mycket märkliga fel, då motorn enbart jordas genom den kabeln.
//Chris
Användarvisningsbild
av lennarte
Om batteriet är Ok (mät, kolla och mät igen) och det bara blir ett "klick" när du vrider på nyckeln så finns det ett (gammail) beprövat trick. Ta något som når ner till starten (typ kvastskaft) och :bored: knacka på startmotorn. Det får gärna vara bra tyngd i (knacken). Detta kan räcka för att få igång startmotorn nästa gång. Du ska knacka på själva startmotorn, inte på solenoiden (där kablarna sitter). Då brukar den gå "igång"
Jag har eller galvat vattenledningsrör i lagom längd stående i en hörna som jag använder till allt möjligt, bl.a detta.
av Ragge240
Nu har det gått ett tag, knackat lite på startmotorn och även bytt jordkabeln till motorn som var gött sleten😅
Nu går den betydligt bättre så kanske var den jordkabeln som spökade, men kanske ändå läge och byta startmotorn inom kort?
Mvh Ragge
Användarvisningsbild
av lennarte
Brytare är inte något man "bara" byter. Det ska ställas in, det ska kollas att det inte glappar i fördelaren, ska kollas att förställningen på högre varv fungerar ( vrid på rotorn och den fjädrar tillbaka. Och även kolla att tänd punkten är någotsånär rätt. Även att kolla att kondensatorn fungerar. När detta är gjort är det dags att starta motorn. Och då med stetoskop ställa in tändläget.

Du kan inte återanvända batteriet tex […]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]