Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Går det lättare om du rullar och anpassar motorvarvet till hastigheten och växeln du vill ha i?
Isåfall tyder det på att kopplingen inte frikopplar helt..
Är det segt eller rent av omöjligt ibland? Händer det bara på varmare dagar eller när man bromsat hårt? Jag har kört en del gamla bilar där man aldrig bytt ut bromsvätskan helt, utan bara fyllt på då och då. Det som kan hända är att kopplingen helt enkelt vägrar med smutsvatten och luft istället för korrekt vätska i systemet.
TioTusenKRBil skrev: mån 21 apr 2025, 21:03 Är det segt eller rent av omöjligt ibland? Händer det bara på varmare dagar eller när man bromsat hårt? Jag har kört en del gamla bilar där man aldrig bytt ut bromsvätskan helt, utan bara fyllt på då och då. Det som kan hända är att kopplingen helt enkelt vägrar med smutsvatten och luft istället för korrekt vätska i systemet.
Vet ej när bromsvätskan byttes senast men det står på listan när jag byter skivor och belägg. Upptäckte även att bromssköldarna inte såg så bra ut.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]