Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DennisCA skrev: fre 11 apr 2025, 13:19 ..men tycker ljudet är kvar ännu.
Prova att lyfta ett framhjul i taget, lägg i friläge och rotera hjulet fram och tillbaka med ena handen samtidigt som du håller den andra handen på drivaxeln. En frisk ytterknut ska knappt ha något märkbart glapp alls.
På mina utslitna knutar kändes dessutom nån konstig "knastrande" känsla vid riktningsändringen. Sannolikt pga att kulorna kilade fast i slitna spår..
DennisCA skrev: ons 16 apr 2025, 18:42 ..förmodligen är det slut på drivknuten också.
Vilken tur att trodo säljer billiga knutar. Damask brukar följa med :-)
Daniel78 skrev: ons 16 apr 2025, 19:12 Den som köper billigt köper två gånger :P
Haha, nejdå jag köper SKF lager och knutar billigt där :-D FAG duger också.. Båda fabrikaten var OE när våra bilar byggdes.
Motonet har en SKF men den är över 1000kr, sen finns det en för 450kr (cirka), men de har en irriterande webbsida som inte visar märken på alla produkter. Men om den billigare är av märket FAG så då litar jag personligen på att det är likvärdig kvalité. Jag får ta och fråga vid disken då jag åker dit. Om det är nåt no name brand så blir det SKF trots jag blir ledsen i plånboken.

Tänkte se om det går att byta den yttre drivknuten utan att jag tar ut hela axeln.

Bilen har nu på sommarringarna och de är snart slut, ling-long däck som är för stora och breda för bilen. Men tanken är bilen kommer köras max några veckor till innan den tar semester tills hösten, så nya däck får vänta.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]