Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder så har det bakre fästet tydligen rostat sönder och gått av mellan bussningen och avgasröret. Detta såg jag under hjulbytet för någon vecka sedan när jag kikade på underredet. Jag är faktiskt ganska säker på att det har sett ut så där under större delen av min ägotid - eller kanske rent av under Hela tiden (5 år). Fästet sitter strax under vänster bakdörr (förarsidan), dvs, inte efter bakhjulet utan precis innan så att säga.

Min tankar och funderingar - bortsett från att helt enkelt sätta dit ett nytt fäste - är egentligen hur det ska gå till eftersom det gamla fästet är ju fastsvetsat på avgasröret och sitter antagligen kvar - eller resterna av det i alla fall. Jag har inte tillgång till några elverktyg ö h t då arbetet i så fall kommer att äga rum utomhus. Antingen så får jag försöka att slå loss det med en hammare och mejsel, testa att få bort det med... Tja, en bågfil om den får plats. Ett annat alternativ vore att försöka att sätta det nya fästet så nära det gamla som möjligt och tvinga in pinnen i bussningen.

Vilket fäste passar här? Detta? https://csbilteknik.se/products/avgasfa ... 0-08-46007
Jag råkade ut för detta för 5-6 år sedan. Köpte denna repsats på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000037004 . Rengjorde så gott det gick med mejsel och stålborste för att få bort så mycket lös rost som möjligt. Sedan monterade jag klamman med pinnen (pinnen måste kapas till rätt längd) så nära det gamla fästet det gick. Kolla vilken sida om det gamla fästet som ger bäst position i förhållande till fästet för gummiupphängningen. Stoppa till sist pinnen i gummiupphängningen. Kan tillägga att "min lösning" håller än efter 5 år.
Yaniz skrev: ons 16 apr 2025, 14:02 Jag råkade ut för detta för 5-6 år sedan. Köpte denna repsats på Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000037004 . Rengjorde så gott det gick med mejsel och stålborste för att få bort så mycket lös rost som möjligt. Sedan monterade jag klamman med pinnen (pinnen måste kapas till rätt längd) så nära det gamla fästet det gick. Kolla vilken sida om det gamla fästet som ger bäst position i förhållande till fästet för gummiupphängningen. Stoppa till sist pinnen i gummiupphängningen. Kan tillägga att "min lösning" håller än efter 5 år.
Har du en V70 2009 också? Som jag har förstått det så är det en 60 mm klämma som passar på min. Länken som du visade verkar passa äldre modeller.
Ja, jag har en V70 2008 med dubbla dämpare så det bör vara samma system. Ser nu att det inte var samma repsats jag köpte. Du kan köpa pinnen separat och en 60 mm klamma därtill. Tror det var 60 mm (ganska säkert) men mät med skjutmått för att säkerställa korrekt dimension. Pinnen är ganska lång, så anpassa och kapa.

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]