Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Har ett missljud höger fram på min xc90 -16 som rullat 31.000 mil, luftfjädring.
Verkstan sa det var drivknuten och föreslog byte av hela drivaxeln.

Så ska jag köpa en på skroten för runt 3000 som gått mellan 10.000-15.000 mil eller en ny på skruvat för 2000kr (febest) 2800kr CDX. Trodo.se 3200 kr (GSP)

Och ser det finns i två olika längder, passar båda eller måste jag mäta den jag har?
Längd (mm): 947
Längd (mm): 995
Längd[mm]:987
Användarvisningsbild
av apersson850
Varför man ska köpa en på skroten när det är ungefär samma pris som för en ny förstår jag inte. När jag fick min bytt på min XC70 satte verkstaden dit en begagnad i gott skick, så visst kan man göra det, men då skilde det en hel del i pris.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Går det inte att köpa ny ytterknut till de där..?
Användarvisningsbild
av bjornsson
apersson850 skrev:Varför man ska köpa en på skroten när det är ungefär samma pris som för en ny förstår jag inte. När jag fick min bytt på min XC70 satte verkstaden dit en begagnad i gott skick, så visst kan man göra det, men då skilde det en hel del i pris.
Fick intrycket från annat håll att en begagnad orginal från skroten skulle va bättre än en ny billig variant skulle vara.

fjohan82 skrev:Kolla in denna sidan innan du beställer från andra håll:
https://aeromotors.se/
Har kikat där, men tyvärr vet jag inte vilken längd jag har på min.
Erik Å skrev:Går det inte att köpa ny ytterknut till de där..?
jo det ska gå men verkstan rekommenderade att byta hela.
av least
Att köpa en OEM-del från "skroten" är faktiskt ofta något som gör att man får en bättre komponent.

Det finns flera fall där en reservdel har visat sig ha en annan kvalitetsklassning jämfört med den del som bilen levererades med.
Detta har naturligtvis med garantier att göra.
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]