Ni har helt rätt - nästan. För någon vecka sedan skulle jag byta bromsok bak på en Volvo 850 -96.
Här "knäckte" jag bromsnippeln.
Tänkte att det blir "enkelt"... Började söka - med hittade inte någonstans - bilen fanns - rör fanns, men ingen uppgift på längd eller... Ringde ett företag - det röret var ca 15cm för långt...
Längen skulle vara ca 60cm+nippel. Biltema hade inte... osv.
Det slutade med att jag åkte till en firma och tillverka ett bromsrör. Kostnad? (rör/nipplar var inte dyra - arbetstid?... åkte 3mil... fick "pressa mig in" för att få det gjort "direkt"...)
- Sedan var min uppgift att försöka bocka till det... (original hade nog kostat ?? kr. ex.
VP-autoparts - okänd längd - endast OEM nr -> 755kr + frakt?).
Nu gäller inte min utmaning en Volvo utan en Peu...t Expert Tepee minibuss från 2012. Förmodligen samma till Citreon Toyota mfl.
Original kostar dessa ca 1500kr +m & frakt. Dock är bromsslangen/röret lite mer sofistikerade - lite olika längder beroende på vilken längd bussen har. (om jag förstått rätt)
Men denna slang / rör består av 3 delar
del 1 är anslutning mellan bromsok och slang
Anslutning slang - bromsok - bak.jpeg (56.31 KiB) Visad 6164 gånger
Sedan kommer en bromsslang som är ansluten till ett veckat bromsrör.
Slang o rör - bromsok o kaross - V bak.jpeg (36.86 KiB) Visad 6164 gånger
Anslutningen till karossen (bakaxeln) ser lite annorlunda ut -
Anslutning rör - kaross - bak.jpeg (72.47 KiB) Visad 6164 gånger
Med den konstruktionen behövs inte röret dras fast så hårt. (var enkelt att öppna)
Men detta påverkar inte att nippeln mot bromsoket sitter fast...
I bromsoket finns även handbromsvajern ansluten
Bromsok - mini.png (209.07 KiB) Visad 6164 gånger
Därför försöker jag att "rädda" broms slang/rören - om det går

- får se om jag lyckas?