Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att lossa en nippel som är fastrostad i oket menar du? ;-)
Värme verkar vara populärt, gärna med föreberedande rostlösar-indränkning nån vecka innan..
Sök på på youtube efter remove rusted brake line.
Finns en och annan som har kämpat med detta problem, en del dokumenterar sina vedermödor :-D
Sprayar man lite olja på rörkopplingar och nipplar vid S/V-hjulskiftena så uppstår aldrig problemet med fastrostning :-)
Men då klagar de i stället på Dekra bilbesiktning över att det ser ut som bromsvätskeläckage :-/
Mycket värme och våld, banka på oket tills du blir blå, sen klipper du bromsslangen, om den ändå ska bytas, värmer tills slangen är så varm att den skjuter iväg ( ha på dig glasögon). Just slangarna fram brukar väl inte sitta så hårt. Bak kan det vara värre... Men samma princip funkar där också, men använd för guds skull inte en vanlig blocknyckel, den kommer slinta! Klipp röret och trä på hylsa eller använd en speciell nyckel. Förmodligen kommer du behöva ta till rörtången, nipplarna är mjuka och lätta att svarva..
Vet inte vad du har för bil. Men 1000 spänn styck kan de väl ändå inte kosta?. (Inte ens på Mekonomen gör de det.)
Mina fram på min v70 99a är från autodock eller liknande. Ett par bra eftermarknads slangar brukar funka bra.
Köp inget jävla Kina broms ok när du byter. Det kan man få ångra har jag märkt :-o .
Mät längden på slangarna och kolla hos trodo. mekster osv. Brukar gå att hitta nya i någorlunda rätt längd. Se upp med att hylsan med invändig gänga ibland ingår i längdangivelsen, ibland inte.
Allt sånt görs i Kina numera men kända märken har förhoppningsvis bättre kvalitetskontroll.
Byter man slang flyttar man iofs bara rostafast-problemet till nippeln på bromsröret där den sitter i slangens innerände :-/
Edit: Nej vänta nu, P80 har ju en bit rör närmast bromsoket bak och slangen kommer vid bakaxelns upphängning. Men sak samma, byter man rör så har man i stället rostproblem vid båda ändar av slangen..

Här är ju tråden från mitt slangbyte för några år sen :-) viewtopic.php?f=16&t=150833 bilder på sida 3
Årgångar t.o.m. -99, med 3-kanals ABS, har bara ett bromsrör under bottenplåten, en slang till bakaxeln och sen nåt slags förgreningsblock till vänster och höger bakhjul. Sista -00 fick fyrkanals ABS,
Slangen som sitter mitt uppe på bakaxeln är relativt skyddad mot rost men svår att komma åt.
Med det jag vet nu skulle jag försöka slitsa upp stålhylsorna med dremel och mini-kapskiva innan man försöker skruvar ur nipplarna. Gängorna blir annars mosade av rosten inne i stålhylsorna.

Jag köpte bakok fabrikat A.B.S. sist, om det var från mekster, trodo eller nån annan minns jag inte. De har gått helt problemfritt ett par vintrar, bättre än både Volvo original (dvs renoverade ATE) och Biltemas ok..
Ni har helt rätt - nästan. För någon vecka sedan skulle jag byta bromsok bak på en Volvo 850 -96.
Här "knäckte" jag bromsnippeln.
Tänkte att det blir "enkelt"... Började söka - med hittade inte någonstans - bilen fanns - rör fanns, men ingen uppgift på längd eller... Ringde ett företag - det röret var ca 15cm för långt...
Längen skulle vara ca 60cm+nippel. Biltema hade inte... osv.
Det slutade med att jag åkte till en firma och tillverka ett bromsrör. Kostnad? (rör/nipplar var inte dyra - arbetstid?... åkte 3mil... fick "pressa mig in" för att få det gjort "direkt"...)
- Sedan var min uppgift att försöka bocka till det... (original hade nog kostat ?? kr. ex. VP-autoparts - okänd längd - endast OEM nr -> 755kr + frakt?).
Nu gäller inte min utmaning en Volvo utan en Peu...t Expert Tepee minibuss från 2012. Förmodligen samma till Citreon Toyota mfl.
Original kostar dessa ca 1500kr +m & frakt. Dock är bromsslangen/röret lite mer sofistikerade - lite olika längder beroende på vilken längd bussen har. (om jag förstått rätt)
Men denna slang / rör består av 3 delar
del 1 är anslutning mellan bromsok och slang
Anslutning slang - bromsok - bak.jpeg
Anslutning slang - bromsok - bak.jpeg (56.31 KiB) Visad 6164 gånger
Sedan kommer en bromsslang som är ansluten till ett veckat bromsrör.
Slang o rör - bromsok o kaross - V bak.jpeg
Slang o rör - bromsok o kaross - V bak.jpeg (36.86 KiB) Visad 6164 gånger

Anslutningen till karossen (bakaxeln) ser lite annorlunda ut -
Anslutning rör - kaross - bak.jpeg
Anslutning rör - kaross - bak.jpeg (72.47 KiB) Visad 6164 gånger
Med den konstruktionen behövs inte röret dras fast så hårt. (var enkelt att öppna)

Men detta påverkar inte att nippeln mot bromsoket sitter fast...
I bromsoket finns även handbromsvajern ansluten
Bromsok - mini.png
Bromsok - mini.png (209.07 KiB) Visad 6164 gånger
Därför försöker jag att "rädda" broms slang/rören - om det går :-) - får se om jag lyckas?
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]