Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nja, när det gäller billigare elprodukter så lär man vara extra försiktig med driften, det gäller typ att köra max några sekunder, sen vänta kanske 10sekunder och sen köra några sekunder igen. Annars blir dom överhettade tämligen omgående.
Min 199kr's uh... den är nog tamemigfasen bortåt 18år nu, dremmel kopia, som helt klart är mitt mest använda elektroniska verktyg, fungerar fortfarande som ny. Gäller som sagt bara att inte köra för länge och låta den vila väldigt ofta. Har fått den att ryka en gång under dessa år, men var snabb nog att låta den svalna, så den överlevde :P
Har behov av en stark mutterknackare för att få av en navmutter. Eftersom jag inte vill lägga ut pengarna på en Milwaukee så tänker jag tryckluft är det enda sättet att komma dit jag vill. De här billigaste knackarna från biltema har jag nyttjat förr (farsan har en) och de kommer inte orka här. Verkar som man måste lägga ut minst 600-700kr för att få nånting i 600nm segmentet. Eller köpa begagnat. Och kanske 600nm är för litet också...

Jag behöver inte en mutterknackare för att dra på jag använder min Makita slagskruvdragare och sedan momentnyckel för att dra till spec.
DennisCA skrev: mån 14 apr 2025, 10:31 Har behov av en stark mutterknackare för att få av en navmutter.
Jag använde en 3 meter lång planka som förlängare till hylsnyckelskaftet när jag tog loss navmuttern på min R19. Det gick till slut :-)
Bilen stod på hjulen med klossar bakom hjulen som mothåll..
Det kommer inte att funka här då jag har ut delen ur bilen och bilen kan inte sättas på marken nu saknar fjädrar, dämpare, länkarmar där fram.

Jag får inte fast den spänt tillräckligt hårt i skruvstädet (ganska stort och bastant sovjetstäd) hur jag än gör så när jag tar i med mitt långa skaft roterar den bara i käftarna. Men det skulle sannolikt gå med en rejäl mutterknackare.

Jag undrar om jag kan hyra en...
DennisCA skrev: mån 14 apr 2025, 11:48 Jag undrar om jag kan hyra en...
Ta med drivaxeln till en verkstad som har bra grejer.. Borde inte bli så dyrt, en minuts jobb med deras mutterknack :-)
Förresten.. navet sitter väl kvar, då kan du ju skruva dit fälgen för att få ett bra mothåll? Se bara upp med att skruvarna kan bottna när bromsskivan saknas..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Jag ringde nyss åt det lokala maskinuthyrningsstället och de har tryckluftsdrivna mutterknackare under 10€ att hyra en en dag så jag provar det först, det är på vägen från jobbet. Men har det som plan B. Egentligen dock behöver man en bra mutterknackare hemma.
Jag fick hyra två maskiner, en modernare som klarar 1080nm och en tung gammal museumgrej med 3/4" fäste med okända specs. Sade jag behöver bara betala för den som får av muttern.

Den nyare knackaren gick bet men den stora klarade det :)
DennisCA skrev: mån 14 apr 2025, 17:00 ..Den nyare knackaren gick bet men den stora klarade det :)
Härligt! Det var bättre förr, rejälare grejer :party:

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]