Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sliti
#1603089
Gutten23 skrev: ons 26 feb 2025, 17:50 Hej! Det har tagit ett tag sedan förra inlägget. Jag fick hem en begagnad vevaxel som har gått 11 000 km från en V90. Den ska dock passa, eftersom vevaxlarna har matchande gjutnummer, vilket är "6082".

Om någon behöver en ny vevaxel kan detta underlätta, då följande OEM-artikelnummer passar D4204T5:
OEM-kod: 31401887, 31430531, 31401873.

Dessa motorer har samma vevaxel:
D4204T4, D4204T5, D4204T6, D4204T7,
D4204T11, D4204T12, D4204T13, D4204T14, D4204T23,
B4204T34, B4204T35, B4204T45, B4204T46, B4204T48, B4204T49.

Med hjälp av tabellen har jag nu räknat ut vilka färger ramlagret ska ha
Hade varit riktigt najs och veta vilka block som är lika mellan de motortyperna
av Gutten23
#1603093
Bra att du påpekade det tack! Jag har tagit hjälp av AI och hade tänkt dubbelkolla med återförsäljaren. Då är listan fel, men jag får ta hjälp av mekanikern på Bilkompaniet. Han var villig att hjälpa mig tyda tabellen innan jag beställer lagren.

Tabellen i svart är vad jag fick av AI.
av Gutten23
#1603095
sliti skrev: ons 26 feb 2025, 18:44
Gutten23 skrev: ons 26 feb 2025, 17:50 Hej! Det har tagit ett tag sedan förra inlägget. Jag fick hem en begagnad vevaxel som har gått 11 000 km från en V90. Den ska dock passa, eftersom vevaxlarna har matchande gjutnummer, vilket är "6082".

Om någon behöver en ny vevaxel kan detta underlätta, då följande OEM-artikelnummer passar D4204T5:
OEM-kod: 31401887, 31430531, 31401873.

Dessa motorer har samma vevaxel:
D4204T4, D4204T5, D4204T6, D4204T7,
D4204T11, D4204T12, D4204T13, D4204T14, D4204T23,
B4204T34, B4204T35, B4204T45, B4204T46, B4204T48, B4204T49.

Med hjälp av tabellen har jag nu räknat ut vilka färger ramlagret ska ha
Hade varit riktigt najs och veta vilka block som är lika mellan de motortyperna
Utifrån vad jag har sett finns det vissa skillnader mellan 163-hästars och 181-hästars D4:an. Jag har ingen aning om vilken motorkod 163-hästaren har, men uppifrån finns det ingen kylkanal mellan cylindrarna, till skillnad från 181-hästars D4:an.
av Gutten23
#1603252
Tjena! Nu har jag beställt lagren med hjälp av mekanikern på Bilkompaniet.

Fick detta på mail av honom.
Jag får fram att det skall vara, första bokstaven är Övre och andra Undre. Pos 4 = Axiallager endast övre



1 = BB

2 = YY

3 = YB

4 = YB

5 = YB



1 = Övre 31316093, Undre 31460383



2 = Övre 31316092, Undre 32224532



3 = Övre 31316092, Undre 31460383



4 = Övre Flänslager 31316112, Undre 31460383



5 = Övre 31316092, Undre 31460383
Bilagor
image.jpg
image.jpg (23.54 KiB) Visad 2420 gånger
image (1).jpg
image (1).jpg (528.07 KiB) Visad 2420 gånger
av Gutten23
#1605435
Nu har det varit dött i tråden ett tag. Har haft mycket annat för mig.

Hur som helst, jag har fått den nya vevaxeln och, som nämnt tidigare, satt i alla nya ramlager. Jag har även monterat ihop blocket med den nya veven, vilket var ganska enkelt. Har lagt ner mycket tid på att rengöra andra motordelar, så det har gått åt några timmar bara till det.

Samtidigt har jag påbörjat renoveringen av toppen. Den var rejält koksad, så jag ville göra rent ventilerna och spola igenom toppen med kraftavfettning. Tyvärr har jag bara bilder på ventilerna just nu. Jag la dem först i ett bad med ättika och behöver byta ut några av dem. Passar även på att byta ventiltätningarna samtidigt.

Det här var en kort sammanfattning. Projektet kommer ta sin tid eftersom ekonomin är begränsad. Jag går fortfarande på gymnasiet och tar studenten i år, så jag har en del andra utgifter, som studentmössa och studentresa, som tyvärr går före bilen. De pengar jag får in från det lilla jag jobbar går dit just nu.
Bilagor
IMG_4714.jpeg
IMG_4714.jpeg (2.26 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4711.jpeg
IMG_4711.jpeg (2.86 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4710.jpeg
IMG_4710.jpeg (3.15 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4707.jpeg
IMG_4707.jpeg (2.52 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4705.jpeg
IMG_4705.jpeg (3.01 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4700.jpeg
IMG_4700.jpeg (2.95 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4698.jpeg
IMG_4698.jpeg (3.37 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4697.jpeg
IMG_4697.jpeg (3.06 MiB) Visad 2182 gånger
IMG_4663.jpeg
IMG_4663.jpeg (615.95 KiB) Visad 2182 gånger
av Gutten23
#1605438
Fick hjälp av mekanikern men tog den här bilden på tabellen. Vet dock inte om allt nödvändigt för att räkna ut färgerna kom med, men hoppas att någon kan ha nytta av bilden i framtiden.
Bilagor
IMG_4530.jpeg
IMG_4530.jpeg (6.25 MiB) Visad 2169 gånger
av Gutten23
#1606408
Hejsan!
Nu har jag kommit ännu en bit vidare. Jag har gjort rent kolvarna, vilket tog extremt lång tid la dem i motoravfettning. Det optimala hade varit att ha ett ultraljudsbad, men det hade jag tyvärr inte tillgång till.

Jag var även till en känd kille i byn och planade toppen. Han har hållit på med motorer i 47 år, ända sedan han var 13. Han förklarade för mig vad det var som gjorde att motorn började dra olja, och det visade sig vara ett ganska vanligt fel.

Ventiltätningarna på avgassidan var stenhårda. Det blir så när ventilerna blir så pass varma, och med tiden börjar tätningarna släppa igenom små mängder olja. Det förklarade varför det var så mycket avlagringar på avgasventilerna.

När han sa det föll mycket på plats. Det här leder också till att oljeringen med tiden kan sättas igen, och då uppstår problemet att olja både kommer förbi oljeringen och in via ventilerna.

Jag har monterat nya ventiltätningar nu. Jag vill också rätta mig själv. Tidigare nämnde jag för någon att det inte behövde bytas, men där hade jag fel.

Så jag hoppas ni läser så här långt. Byt ventiltätningarna, så att samma fel inte uppstår igen.
Bilagor
IMG_4734.jpeg
IMG_4734.jpeg (5.53 MiB) Visad 1203 gånger
IMG_4735.jpeg
IMG_4735.jpeg (2.41 MiB) Visad 1203 gånger
IMG_4736.jpeg
IMG_4736.jpeg (2.38 MiB) Visad 1203 gånger
IMG_E651628D-E981-47E9-926A-0CF7C8281BC6.jpeg
IMG_E651628D-E981-47E9-926A-0CF7C8281BC6.jpeg (3.41 MiB) Visad 1203 gånger
IMG_0EAB8E15-4B0A-4922-B4F1-A4DA75836F04.jpeg
IMG_0EAB8E15-4B0A-4922-B4F1-A4DA75836F04.jpeg (2.95 MiB) Visad 1203 gånger
IMG_4753.jpeg
IMG_4753.jpeg (3.16 MiB) Visad 1203 gånger
av Gutten23
#1606945
Börjar närma sig nu tabellen är måtten på cylindrarna
Bilagor
IMG_4777.jpeg
IMG_4777.jpeg (2.13 MiB) Visad 857 gånger
IMG_4769.png
IMG_4769.png (230.15 KiB) Visad 857 gånger
IMG_4809.jpeg
IMG_4809.jpeg (2.49 MiB) Visad 857 gånger
av Gutten23
#1607413
sliti skrev: tis 14 jan 2025, 17:53 Efter balansaxelpaket delete så märker jag ingen skillnad, varken vibrationer eller ljud, eller ja det vinande ljudet jag hade försvann som kom från balansaxelpaketet.
Överväger nu att göra en delete eftersom det känns bäst. Men vad behöver göras då? Finns det något färdigt delete-kit? Jag hittar inget på Google.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]